nr-logo

Hållbarhet i praktiken

– Om du inte ser en revision som meningsfull blir du inte särskilt intresserad av att genomföra åtgärderna som den pekar på, säger Jan Lenning.

Han vill upprätta revisionens skamfilade rykte

Revisioner uppfattas alltför ofta som något nödvändigt ont. Det vill industridokoranden Jan Lenning ändra på. I sin forskning visar han hur revisioner kan bli ett verktyg för bättre affärer.

  • Annons 1

Jan Lenning är industridoktorand vid Chalmers TME, avdelningen Service Management and Logistics. Parallellt med forskningen arbetar han på Sony Mobile Communications där han ansvarar för revisioner, både de interna och externa, inom företagets kvalitets- och miljöledningssystem.

Han konstaterar att revisioner ofta uppfattas som något nödvändigt ont, och sällan tas emot med någon större entusiasm.

– Jag möter ofta den här synen i organisationen. En revision tar tid, anses inte ge något mervärde och är mest något som man måste göra för att behålla sitt certifikat, säger han.

Som industridoktorand på Chalmers TME forskar han på hur revisionen kan utvecklas mot att skapa en större nytta för företagen.  

– En revision har två syften, det ena är att se om organisationen uppfyller alla krav i en viss standard, det andra är att identifiera förbättringsområden och ge goda exempel. Men idag finns en tendens hos revisorerna att låta gungbrädan tippa över, så att mest fokus ligger på att se om kraven uppfylls, säger han.

Tillsammans med sin handledare, biträdande professor Ida Gremyr, har Jan Lenning skrivit en forskningsartikel som nyligen prisades på QMOD-konferensen i Rom. I artikeln beskriver de vad som händer när olika åtgärder genomförs för att revisioner ska bli bättre balanserade. De visar att åtgärderna har en positiv effekt – och gör att företagen upplever revisionerna som mer affärsrelevanta.

 – Om du inte ser en revision som meningsfull blir du inte särskilt intresserad av att genomföra åtgärderna som den pekar på. Men om du känner att åtgärderna faktiskt kan hjälpa företaget att utvecklas och sälja fler produkter, då blir du mer öppen för att ta tag i det, säger Jan Lenning.

Studieobjektet för forskningen är hans egen arbetsplats och han har redan fått positiv respons av medarbetarna, som nu ser att revisioner faktiskt kan hjälpa företaget att göra bättre affärer.

– Jag hoppas att den här forskningen kan leda till att revisorsteam även i andra organisationer ser hur man kan förändra revisionen till att ge ett mervärde, istället för att bara fokusera på om organisationen uppfyller alla krav, säger han.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4