Tekniken kallas lufthybrider och finns i dagsläget inte i produktion. Men både elbilar och elhybrider tillvaratar bromsenergin för att driva en generator som laddar batterierna.
Lufthybrider skulle dock vara billigare att tillverka och att kommersialisering inte är allt för långt borta, menar man på Lunds Tekniska Högskola, LTH.
Passar storstadsbussar
Tekniken är särskilt intressant för ryckig och sakta körning, exempelvis för bussar i storstadstrafik.
– Mina simuleringar visar att stadsbussar i storstäder skulle kunna minska bensinförbrukningen med 6o procent, berättar Sasa Trajkovic, doktorand i förbränningsmotorer vid LTH som nyligen la fram en avhandling i ämnet.
Sasa Trajkovic kom också fram till att 48 procent av bromsenergin, som komprimeras och sparas i en liten lufttank som kopplas till motorn, senare kan återanvändas. Motorn kräver inga dyra material och blir därför billig att tillverka. Dessutom tar de mycket mindre plats jämfört med en elhybridmotor.