Fyra av fem konsumenter överväger hållbarhetsaspekter när de fattar köpbeslut. Samtidigt har konsumenter lågt förtroende för hållbarhetscertifieringar och andra hållbarhetspåståenden i företagens marknadskommunikation. Det visar en ny studie med 8300 tillfrågade konsumenter från Sverige, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, USA och Australien.
Hållbar konsumtion står stabilt trots ekonomisk nedgång
Konsumtion Konsumenter tycks fortsätta välja hållbara alternativ trots ett ekonomiskt pressat läge. Men i Sverige är konsumenterna mer priskänsliga än i många andra länder.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Bakom undersökningen står det globala konsultföretaget Publicis Sapient.
– Sverige hamnar högst upp i undersökningen när det gäller förtroende för officiella hållbarhetscertifieringar, men ändå ligger denna siffran bara på 40 procent. Så, detta är en uppenbar utmaning för de flesta företag när de fattar beslut om sitt tillvägagångssätt för hållbara metoder och hur man kommunicerar dem, säger företagets nordenchef Björn Elmberg i en kommentar.
I undersökningen svarade 58 procent att de vill bibehålla sitt hållbara köpbeteende, även om kostnaderna blir högre. I Sverige var den siffran 66 procent. 26 procent av de tillfrågade vill köpa fler hållbara produkter, även om det blir dyrare. Här var den siffran dock lägre bland de svenska respondenterna där 15 procent svarade att de ville göra det. Detta gör enligt Publicis Sapient Sverige till det land som är är mest kostnadskänsligt bland länderna i undersökningen.
62 procent av de tillfrågade säger att de är mer benägna att stödja företag som använder förnybara energikällor och 48 procent vill stödja företag som hade ett högt socialt och miljömässigt engagemang. Men bara hälften av respondenterna säger att de litar på företag som redovisar sina inköps- och produktionsmetoder och endast 34 procent säger att de litar på hållbarhetsmärken och certifieringar.