Studien, som bygger på data från Hemköps kunder i Storstockholm, visar att ökad information om e-handel kan minska utsläppen med 2,4 till 6 procent – men bara om distributionen sker med elfordon.
Forskare: Så kan e-handel minska utsläppen
Dagens M&U En ny forskningsrapport från IVL Svenska Miljöinstitutet och Axfood visar att e-handel med livsmedel kan bidra till minskade klimatutsläpp, men att effekterna är starkt beroende av hur distributionen sker.

Foto: Adobe stock.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Om e-handeln i stället sker med dieseldrivna fordon kan utsläppen öka med upp till 60 procent. Distributionens klimatpåverkan är i sig relativt låg – mellan 4,2 och 18 gram koldioxidekvivalenter per kilo vara – men långt högre än leveranser till butik. De största klimatvinsterna uppnås när bilresor till butiker ersätts med eldrivna hemleveranser.
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


