På sju år har mängden cykelväg per capita ökat med 24 procent. En positiv utveckling enligt Gröna bilister som sammanställt statistik kring gång- och cykelvägar i landet. Samtidigt är det oklart om utvecklingen lett till att fler valt att ta cykeln.
Under 2019 cyklade endast 11 procent av Sveriges befolkning en genomsnittlig dag, enligt statistik från Trafikverket. I städerna är flest invånare nöjda med tillgången på cykelvägar, men på landsbygden ser det dystrare ut.
Större missnöje på landsbygden än i städer
Ju längre ut på landsbygden, desto viktigare är mängden cykelväg för att göra invånarna nöjda. På landsbygden blir frågan om tillgången på cykelvägar avgörande för viljan att ställa bilen och ta cykeln.
I många kommuner saknas cykelvägar, istället tvingas många cykla på landsvägar där bilar kör i hög fart, vilket är en klar riskfaktor enligt Gröna bilister. Störst missnöje finns bland invånare i kommuner med mycket besöksnäring och där bilvägar prioriteras till besökare.
Stora skillnader mellan kommunerna
Bland de som räknas som landsbygdskommun eller pendlingskommun, är det enligt undersökningen, stora skillnader mellan likartade kommuner vad gäller medborgarnöjdhet och cykelväglängd.
I Arvidsjaur och Lycksele är 83 respektive 82 procent av invånarna nöjda med cykelvägarna, medan endast 41 procent av invånarna i Haparanda är det.
– De stora skillnaderna mellan snarlika kommuner visar att det går att göra mer för att underlätta cykling på många håll. Bygger man cykelvägar som gör invånarna riktigt nöjda kommer de att också att använda dem, det är till gagn för hälsa och miljö, säger Marie Pellas Ordförande för Gröna bilister, i en kommentar.
Lomma och Forshaga i topp
I toppen över invånare som är nöjda över tillgången på gång- och cykelvägar hittar vi Lomma på 94,5 procent, tätt följt av Forshaga. Tingsryd leder ligan över mest cykelväg per capita på 6,7 meter följt av Bromölla och Forshaga på 6,4 meter.
Vill du veta hur din kommun ligger till? Ladda hem Excel-filen här.