Fjällrävens hållbarhetschef Christiane Dolva till H&M Foundation

Karriär Fjällrävens hållbarhetschef Christiane Dolva går över till H&M Foundation. I hennes nya roll ingår bland annat att driva textilbranschen i en mer hållbar riktning. Miljö & Utveckling passade på att ställa några frågor om det nya jobbet.

Fjällrävens hållbarhetschef Christiane Dolva till H&M Foundation
Fjällrävens hållbarhetschef Christiane Dolva går över till H&M Foundation.

Hej Christiane! Du har precis börjat ditt nya jobb som Strategy Lead Planet på H&M Foundation. Hur känns det?

– Det känns verkligen jättekul! Jag har varit här en vecka nu och det är mycket nytt att ta in. Men jag har också landat i att det är ok att vara ny på jobbet, att man inte behöver kunna allt på en gång, säger Christiane Dolva.

Till de som inte vet: Vad är H&M Foundation?

– Det är en icke vinstdrivande stiftelse som finansieras av familjen Persson, där syftet är att driva positiv förändring för människor och planeten i anslutning till den industri man har en nära koppling till . Genom att stödja olika aktörer som utvecklar lösningar på ett otåligt, snabbt och innovativt sätt kan stiftelsen också absorbera risk som många enskilda aktörer har svårt att göra själva. Eftersom man öppet delar alla resultat bidrar stiftelsen till att skynda på utvecklingen i hela industrin.

Vad innebär din nya roll?

– Min roll går ut på att dels driva våra partnerskap och projekt, dels att rent strategiskt titta på vad som krävs för att transformera branschen till att bli planet positiv, var de olika flaskhalsarna finns och vilka typ av projekt och partnerskap kan vi stödja.

Hur kommer det sig att du byter arbete?

– Jag känner starkt personligen att det är bråttom. Det är stora förändringar som måste göras på kort tid för att kunna transformera branschen. Jag var nyfiken på att se om jag kan ta den erfarenheten jag byggt upp på Fjällräven och arbeta inom ett varumärke där jag kan försöka driva frågan bredare, men också ännu mer transformativt.

Det låter som ett stort och svårt uppdrag.

– Det är stort och svårt, men det är också det som triggar mig. Eftersom de utmaningar vi står inför är komplexa och stora behöver lösningarna också vara komplexa och stora. De behöver tas fram i ett ekosystem av olika aktörer. Det spännande med H&M Foundation är att vi går in där det kan finnas lösningar, men som kanske är helt obeprövade. Genom att stödja nya lösningar över en viss tröskel är vår målsättning att andra aktörer sedan kommer in och tar vid.

Vad tar du med dig från din roll som hållbarhetschef på Fjällräven?

– Det viktigaste jag tar med mig rent erfarenhetsmässigt är kunskap om är hur bolag som har höga ambitioner i hållbarhetsarbetet fungerar. Sedan tar jag också med mig insikten om var gränsen går för vad en enskild aktör kan åstadkomma och de systemförändringar som behövs. Jag har alltid i mina jobb jagat möjligheten att göra skillnad. Nu ser jag att en och en kan göra mycket, men tillsammans kan vi göra ännu mer. Det som är spännande med H&M Foundation som stiftelse att man arbetar så nära industrin för att kunna skapa förändring inifrån.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.