Henrik Juhlin arbetar för närvarande på Vattenfall där han är chef över den nyetablerade avdelningen Power Management. Han har sammanlagt tio års erfarenhet av ledarskap inom energi – och miljösektorn och är utbildad civilingenjör vid Uppsala universitet, där han också tagit en kandidatexamen i företagsekonomi.
Den 1 oktober kliver han in i sin nya roll på miljökonsultbolaget Zero Mission, som hjälper företag med deras hållbarhetsarbete med fokus på klimatstrategier, klimatberäkningar och klimatkompensation.
Hej Henrik! Du blir snart Zero Missions nya vd. Hur känns det?
– Det känns jätteroligt och spännande! Inte minst att få vara med och driva på den resa som ZeroMission har framför sig och arbeta med hållbarhet och klimat mer konkret och ”hands on”. ZeroMission gör något väldigt viktigt och det ska bli jättekul att jobba med en så otroligt brinnande fråga, där det finns väldigt mycket kvar att göra.
Vad är det för resa som Zero Mission har framför sig?
– Ambitionen är att växa och nå ut till fler företag att förbinda sig till klimatmål. Det finns många företag som behöver bli bättre och komma igång med sitt klimatarbete så snart det går. Så resan handlar om att kunna göra skillnad framåt och hjälpa fler företag med klimatberäkningar på ett smartare och mer effektivt sätt.
Vad ser du framför dig för utmaningar i din nya roll?
– För det första är det nuvarande världsläget väldigt speciellt. Det pågår ett krig i vårt närområde, det är val om inte alltför länge, inflationen är rekordhög och vi har precis kommit ur en pandemi. Så det är mycket som konkurrerar med uppmärksamheten kring klimatfrågan, säger Henrik Juhlin och fortsätter:
– En annan utmaning är att få fler att jobba med klimatkompensation. Många ser det som lite kontroversiellt och kopplar samman det med greenwashing. Begreppet har fått en negativ klang, vilket är oturligt när det i grunden är någonting absolut nödvändigt och bra. För att nå nettonollutsläpp och målen i Parisavtalet behöver företag använda sig av klimatkompensation som ett komplement till sitt arbete med att mäta och minska sina utsläpp.
Ni hjälper företag med klimatstrategier, klimatberäkningar och klimatkompensation. Är det något av de tre benen som du vill lägga extra mycket fokus på?
– Jag tror att vi behöver jobba med samtliga delar. Det jag tror att ZeroMission är väldigt starka på, är att de har god förståelse för sina kunders behov och verksamhet och detta vill jag gärna att vi bygger vidare på. Något jag också tror att vi behöver arbeta mer med är att hjälpa företag att följa nya krav och riktlinjer som kommer med EU’s Taxonomi. Vi vill hjälpa dem att förstå vikten av att prioritera, mäta och sätta mål på rätt sätt.
Vad tar du med dig från din roll från Vattenfall?
– På Vattenfall har jag varit med och startat upp en ny organisation i vilken jag har varit chef i ungefär fyra år. En sak som jag tar med mig från den tiden är hur jag vill verka som ledare och chef. En del ledare ser att medarbetarna är där för deras skull. Jag vill snarare se på min roll som ledare att jag är där för medarbetarnas skull och ett verktyg för att de ska kunna utvecklas , både som individer och som grupp. På min avdelning har vi otroligt duktiga medarbetare och vi har jobbat mycket med en öppen dialog och en tydlig ansvarsfördelning. Min ambition är att arbeta på samma sätt på ZeroMission.