På fredag är det Black Friday, ett koncept som har importerats från USA och egentligen bara handlar om en sak: att få så många som möjligt att konsumera så mycket som möjligt.
Experten: Så skapar du hållbarhetsnytta under Black Week
Hållbarhet
Många hållbarhetsvänners största mardröm – Black Week – har dragit igång. Men för företag som inte vill bidra till överkonsumtion, utan i stället gå mot strömmen är det möjligt att dra nytta av veckan. Hållbarhetsexperten Jennie Grute berättar om hur.

Foto: Adobe Stock/Privat.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Dagen har dessutom utvecklats till att inte bara handla om en dag, utan en hel vecka – Black Week, där varumärken under en hel vecka basunerar ut erbjudanden och skickar ut massmejl med rabattkoder till möjliga konsumenter.
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


