EU-kandidater viktiga för svensk miljöteknikexport

EU-kandidatländerna i Central- och Östeuropa är en av de mest intressanta framtida marknaderna för svensk miljöteknikexport. Potentialen beräknas vara 100 miljarder euro på tio års sikt.
Exportrådet satsar nu på att marknadsföra svenska företag i regionen.

EU-kandidater viktiga för svensk miljöteknikexport

Länderna kring Östersjön, Central- och Östeuropa samt storstäder i Asien är prioriterade marknader för Exportrådets satsning på miljöteknik. Framför allt EUs kandidatländer i Central- och Östeuropa är stora framtida marknader för svensk miljöteknikexport. Det menar Marta Simon och Rutger Engsäll som arbetar med Exportrådets projekt. I dag går 10 procent av den svenska miljöteknikexporten till regionen, men potentialen är större än så.

– Central- och Östeuropa är en oerhört intressant marknad med en beräknad potential på 100 miljarder euro, berättar Rutger Engsäll, projektledare.

Anledningen till det stora behovet av teknik, tjänster och konsulter inom miljö är att regionen rymmer flera kandidatländer till EU. Dessa måste genomföra stora miljöinvesteringar för att tillgodose medlemskapets villkor.

Satsning krävs

Exportrådets projekt för miljöteknikexport har pågått sedan 1999 och har finansiering till slutet av detta år. Under denna tid har man samlat 550 miljöteknikföretag inom vatten- och avloppsteknik, avfallshantering och återvinning samt luftrening i ett nätverk. De svenska företagen inom miljöteknikområdet är ofta mycket små och saknar resurser för stora internationella exportsatsningar. Att delta i projektet kan därför vara ett kostnadseffektivt sätt för dem att nå nya marknader.

– Genom Exportrådets halvt officiella ställning kan företagen få tillgång till beslutsfattare inom det privata näringslivet och den kommunala sektorn ute i Europa. Genom samarbetet delsubventioneras också kostnader för lokaler, experter från Sverige och annat, säger Rutger Engsäll.

Just nu genomförs stora satsningar för att etablera miljöteknikföretagen i just Central- och Östeuropa.

– Svensk miljöteknik har en hög status, men det finns många starka konkurrenter på området. Därför krävs stora insatser för att komma in på marknaden, konstaterar Rutger Engsäll.

Stort material

Projektet har utvecklat en långsiktig strategi för att bearbeta marknaden i regionen. När Sverige var ordförandeland i EU och ledde förhandlingarna om bland annat miljökraven för kandidatländerna samlade Exportrådet tillsammans med miljödepartementet och utrikesdepartementet material om projekt som måste genomföras i dessa länder. Därefter har de i samarbete med representanter för företagen valt ut intressanta marknader och projekt. Valet föll på Rumänien, som fått mycket stora stödpengar för att genomföra miljöinvesteringar, den stora marknaden Polen samt Ungern, som redan ligger långt fram i arbetet.

Företagen i nätverket deltar aktivt i satsningen. Bland annat har en nätverkskonferens genomförts om miljöinvesteringar i EU-kandidatländerna. Dessutom har företagen utbildats i hur man använder och kommer in i EUs system, bland annat vad gäller bidragsformer. I projektets regi har också tekniska seminarier genomförts på flera marknader. Senast arrangerades ett miljöteknikseminarium i Slovakien.

– Seminarierna samlar en stor grupp beslutsfattare, som företagen får kontakt med. Det är ett bra sätt att marknadsföra sig på, berättar Marta Simon, som bland annat arbetar med ett delprojekt specifikt riktat mot kandidatländerna.

Tänker i system

På seminarierna kan företagen också visa upp sina produkter i helhetslösningar tillsammans med företag som producerar kompletterande produkter eller tjänster. På så sätt har de större möjlighet att marknadsföra sina produkter mot exempelvis kommuner, som är intresserade av att köpa ett helt vattenreningssystem på en gång.

Nätverket är öppet för alla företag som exporterar miljöteknik inom områdena vatten- och avloppsrening, avfallshantering och återvinning samt luftrening. I dag består det av 550 företag, och de ansvariga arbetar intensivt med att engagera så många som möjligt av dem i olika aktiviteter för att öka den svenska exporten av miljöteknik.

– Vi har lämnat ett förslag till regeringen om att få förnyat uppdrag för att bryta ner områdena i affärsnära grupper som inriktar sig på mer fokuserade områden som marksanering och sjukhusavfall. Genom att företagen då har samma målgrupp kan de dela på marknadsföringskostnaderna. Det skulle möjliggöra för fler små företag att satsa internationellt, menar Rutger Engsäll.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.