För varannan ung kvinna mellan 16-29 år ligger klimatet i topp och var tredje känner sig olycklig på grund av klimathotet.
Många uppger att de har shoppat mer klimatsmart (4 av 10), åkt mindre bil (3 av 10), dragit ner på köttkonsumtionen (drygt 3 av 10) och minskat sina flygresor (2 av 10) enligt undersökningen. 9 av 10 intervjuade tycker att det är viktigt att leva klimatsmart – bland unga kvinnor är siffran 97 procent.
– Det är hög tid att vi alla lägger in en högre växel för klimatet. Sverige har ett av de högsta koldioxidfotavtrycken i världen med 11 ton per person och år. Vi behöver snabbt vända trenden och mer än halvera fotavtrycket till 2030. Politiker, företag och vi som privatpersoner kan alla göra skillnad, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.
Unga har klimatångest
Unga kvinnor mellan 16-29 år sticker ut mest – 63 procent av dem oroar sig för klimatförändringarna jämfört med drygt 30 procent bland befolkningen i stort. Nästan en femtedel av svenskarna uppger att de känner sig oroliga/olyckliga på grund av framtida klimatförändringar – medan en tredjedel av de unga kvinnorna mellan 16-29 år känner samma sak.
Hälften av svenska folket tror att klimatförändringarna kommer att påverka deras liv negativt om 20 år. Drygt 3 av 10 lyfter fram sjukdomar, vattenbrist, smältande glaciärer, stormar, extremväder och risk för att djurarter dör ut som negativa effekter av ett förändrat klimat.
Drygt en tredjedel av de intervjuade kan tänka sig en flygskatt som gör det dubbelt så dyrt att flyga jämfört med 44 procent som är emot.
– För att klara FNs och Parisavtalets klimatmål måste vi gå mot en fossilfri värld så snabbt som möjligt och senast 2050 nå nära nollutsläpp av växthusgaser. Som rikt land med goda förutsättningar bör Sverige gå mot nollutsläpp betydligt tidigare än så, säger Ola Hansén, klimatexpert på WWF.
Låter bilen stå
Förhållandevis många har gjort förändringar i sin livsstil under det senaste året för att leva mer klimatsmart. En tredjedel uppger att de har åkt mindre bil. En femtedel har valt bort flygresor. Runt 40 procent har shoppat eller konsumerat mer klimatsmart och en fjärdedel har energieffektiviserat sina hem.