Jonas Arnberg från branschorganisationen Hållbar e-handel säger att dagens transportförpackningar är ett utbrett problem bland näthandlarna. Att många leverantörer inom dagens handel fortsätter att förbereda leveranser till butik eftersom det är en etablerad praxis och fortfarande står för den största volymen.
E-handeln efterlyser branschstandard – ”större kartonger och mindre emballage”
Logistik
E-handelsbranschen satsar alltmer på att skräddarsy förpackningarna och minska onödigt emballage. Nu efterlyser branschen en standard för förpackningar, speciellt utformad för att möta näthandelns behov.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– För butiker fungerar det oftast bra att leveranserna består av exempelvis sex tandkrämstuben som ligger på ett tråg och är inlindade i plast. Det är enkelt att bara ställa upp dessa på hyllan. För Apoteas del kräver detta dock att de måste plocka ur tuberna och packa om dem, vilket leder till onödigt resursslöseri och ökade arbetsmoment, säger han.
Nyligen gick även Apotea ut och efterlyste en branschgemensam standard. Nätapotekets lager tar emot cirka 300 pallar med varor dagligen. Men allt för ofta innehåller dessa pallar små och separata förpackningar, ofta tillsammans med överflödigt plastemballage som är anpassat för fysiska butiker.
– I dag kommer majoriteten av produkterna i små kvantiteter, exempelvis ett 3-pack eller 6-pack. Det är en storlek som är anpassad till fysiska butiker och deras behov. Vi utmanar ”business as usual” genom att ifrågasätta förpackningsstorleken och, tillsammans med andra e-handelsföretag, vill vi driva utvecklingen mot förpackningar som är anpassade till ett e-handelsflöde, det vill säga större förpackningar. En ny standard för förpackningar i e-handelsverksamhet, säger Lai-San Wong Sobin, projektledare hållbarhet på Apotea, till Miljö & Utveckling
Hur vill ni att standarden ska vara utformad?
– Det vi önskar är att produkterna levereras i större förpackning anpassade för e-handeln. Många av våra storsäljande produkter säljer vi flera tusen av per vecka så ett 6-pack räcker bara i några minuter. Genom att produkter levereras i e-handelsanpassade förpackningar minskar vi resursanvändning och vi får en mer effektiv hantering i logistiken. Många produkterna kommer också inplastade, så genom en ändring kan vi också bidra till en utsläppsminskning.
Nyligen ingick Apotea ett samarbete med skönhetsvarumärket Idun Minerals för att minska förpackningsavfallet. Tidigare brukade produkter som mascara normalt paketeras i grupper om tre vid leverans. Genom att ställa om logistiken och anpassa förpackningarna sker leveranserna nu i större detaljistförpackningar till Apoteas lager.