Beställarerfarenheter som lönar sig
Nu som grundare av en startup så gör jag återigen en massa olika beställningar och har med mig många av dessa erfarenheter. Erfarenheter som bara det senaste året sparat min startup cirka 80 000 kr ex moms då leverantörer har utfört jobb som man inte godkänt, som inte varit avtalat, som inte hållit standarden, där säljare velat pracka på en något som inte behövs vid snabba affärer, fakturor som leverantörens system automatiskt fakturerar för och som säljaren inte korrigerat, parerade inkassokrav då säljaren haft fel faktureringsadress, och så vidare.
Erfarenheter som bara det senaste året sparat min startup cirka 80 000 kr ex moms
Mycket av detta handlar om att ha koll, att granska och att lägga dem där extra minutrarna på att förstå sina rättigheter och läsa det finstilta.
Städtjänster med krav
Fakta
Krönika
Detta är opinionsmaterial. Författaren står själv för de åsikter som uttrycks i texten.
Ett exempel på en upphandling jag gjorde rätt nyligen är kring städtjänster till Vakansas bostadsnära jobb- och föreningshubbar. En tjänst som oftast förknippas med så kallade ”enkla jobb” och som blir otroligt konkurrensutsatt av beställare när det kommer till pris.
För städleverantörerna så handlar det om att kunna lösa det logistiska, att planera sina städadresser, rutter, tider och ha billig personal. Samtidigt finns det krav idag på kollektivavtal och liknande som vi alla hoppas på följs.
Ställde krav på Iso-certifieringar
Som gammal hållbarhetschef som suttit med Iso-certifieringar så är det något jag tittade efter, och en upptäckt som jag vill lyfta är frågan om dessa städleverantörer i själva verket har alla de ledningssystem, policyer, rutiner, kollektivavtal och det arbetsmiljöarbete som de påstår.
Jag tillfrågade cirka tio olika städbolag via sidan Offerta.se, med ett uttryckligt krav från min sida om att firman ska inneha Iso 14001 (miljöledningssystem) och Iso 9001 (kvalitetsledningssystem). För den som inte vet, så är det system för rutinmässigt säkerställande av oberoende part att de bolagen gör det jobb de påstår sig göra och har ett systematiskt förbättringsarbete för säkerställande av kvalité och miljö.
”Vi håller på…”
Upptäckten var tyvärr skandalös då i princip alla städbolagen som inkom med sin offert, kommunikationsmässigt framställde sig själva som det miljövänliga företaget och svarade ja på frågan om Isocertifieringar, men egentligen inte hade det. Svaret var ett rutinmässigt ”vi håller på att ordna med certifieringen” och ”vi väntar på svar på vår ansökan”, något som absolut inte tar så lång tid…då jag återkom med frågan efter några månader för att dubbelkolla hur det gått med bolagens ansökan.
Ett av bolagen har enligt deras egna informationsblad som de skickade ut till kunder certifiering i Iso 14001 och Iso 9001 sedan 2015. Något som jag bad certifieringsintyg om och som de då påstod att de inte hade, med förklaringen att de bytt bolag 2015, samma år som när de alltså blev certifierade.
Konkurrens bra – om den är schysst
Det är sju år av uteblivna förbättringsåtgärder som inte gjorts och en otalig mängd företag som antagligen blivit lurade. Företaget påstår sig också vara medlemmar i Almega Serviceentreprenörer, Almega Hemserviceföretagen, Almega Tjänsteförbund och Svensk Näringsliv. Anställda ska vara försäkrade via Fora, kollektivavtal via Fastighetsanställdas Förbund, Kommunal, Byggnads och medlemmar i Astma & Allergiförbundet och Företagarna. Något som jag försökt att dubbelkolla och fått svar från Almega och Företagarna att de inte vill svara på frågan, men Byggnads bekräftar att städbolaget inte har något kollektivavtal.
Självklart ska en marknad konkurrensutsättas och ju fler aktörer desto bättre – men bara när standarden och kvalitén som kravställs efterföljs. Att aktörer får fördelar genom att använda sig av greenwashing måste stävjas av oss som beställare.
Vi behöver vara hårda beställare
Hållbarhet är en förändrings- och konfliktprocess med en möjlig framtid som mål. Vi behöver vara hårda beställare som granskar det vi köper in och betalar extra till de som gör rätt. Då blir det mödan värt att faktiskt leva upp till ambitionerna om att bli hållbarare.
Så frågan är, när var det sist du granskade och följde upp kraven på dina leverantörer?
Så frågan är, när var det sist du granskade och följde upp kraven på dina leverantörer?
– Robin Rushdi Al-salehi, oberoende opinionsbildare (Grundare och vd av lokaldelningsplattformen och operatören Vakansa, Förändringsledare och Affärsutvecklare på Codesign, Styrelseledamot på ideella föreningen Young Sustainability professionals som samlar 2100 yrkesverksamma inom hållbarhet)
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få de viktigaste uppdateringarna och inspiration direkt i mejlen helt kostnadsfritt.
publicerad 13 maj 2022
av
Robin Rushdi Al-Salehi