Krönika: På eldriven reportageresa

Krönika Med tåg och elbil går resan till Göteborg, för att titta på en tung, eldriven lastbil. Transporter och logistik är temat för nya utgåvan av Miljö & Utveckling. Och det är inte bara personer och gods som förflyttas när omställningen rullar igång, konstaterar chefredaktör Ingar Lindholm.

Krönika: På eldriven reportageresa
Ingar Lindholm, chefredaktör på Miljö & Utveckling. Foto: Mikael Sjöberg

Transport och logistik är temat för nya numret av Miljö & Utveckling, och för att få en helhetsbild av utvecklingen inom tunga transporter tog jag tåget till Göteborg för att besöka Volvo Lastvagnar och DHL.

De två är viktiga parter i ett större projekt kring eldrivna tunga transporter, där en helt eldriven 60-tons lastbil provkörts under ett år. Att se det massiva fordonet accelerera och försvinna bort, i stort sett utan ett ljud, var en speciell upplevelse, väl värd turen.

Eldrift dominerade stort…

På tåget på väg hemåt började jag fundera på min resa. Jag startade med tunnelbana, sedan fjärrtåg, därefter en kort sträcka i taxi (viss minskad klimatpåverkan även där tack vare reduktionsplikten), sedan elbil i två tappningar, en kort sväng med ellastbilen, elbil igen och sedan tåg och tunnelbana hem.

På hela resan gick totalt 8,89 km med en vanlig taxibil. Och så här i efterhand inser jag att hade jag bara tänkt efter före, så hade jag kunnat eliminera (ursäkta!) även denna lilla fossila del genom att välja ett miljömärkt taxibolag.

…men så har det inte alltid sett ut

Om jag däremot backar bandet bara något år tillbaka, så hade hela resan lokalt i Göteborg varit fossildriven.

Ytterligare ett antal år tillbaka hade jag valt flyget eftersom tåget då var så opålitligt att det tyvärr inte – enligt min erfarenhet – gick att göra resor över dagen med det transportmedlet. Och flygresan hade dragit med sig ytterligare, och längre, taxiresor.

Normallägets förflyttning

Sir David Attenborough skrev i sin självbiografi om perspektivförskjutning. Att saker som nu betraktas som normalt, inte alls var givet för tio, tjugo eller kanske sextio år sedan. Hans bok (rekommenderas varmt!) handlar om biologisk mångfald och hur naturområden exploateras och försvinner i en rasande takt. När perspektivet förskjutits är vi inte längre är medvetna om allt som gått förlorat, eller hur världen såg ut tidigare. Vi har nått ett nytt, som vi själva uppfattar det, normalläge.

Nytt normalläge

Min resa är också ett exempel på perspektivförskjutning, fast i mer positiv riktning. Det som var självklart för ett antal år sedan är inte självklart nu. Perspektivet har förändrats. Då gällde valet en flygresa, och taxins utsläpp var så marginella att de inte ens fanns med i tankearbetet. Nu är taxiresan det enda klimatvalet som kvarstår att förändra, om inte hela resan ska ställas in. Jag har nått ett nytt normalläge.

Vägen framåt må vara knagglig, full av gropar, återvändsgränder, banarbeten, stickspår och hinder av alla de slag

Omställningen av transportsektorn pågår för fullt. Vägen framåt må vara knagglig, full av gropar, återvändsgränder, banarbeten, stickspår och hinder av alla de slag.

Men något har ändå hänt. Vi flyttar inte bara personer och gods. Även perspektiven är på väg att förskjutas.

– Ingar Lindholm, chefredaktör Miljö & Utveckling

PS Nytt nummer av Miljö & Utveckling ute nu! Läs om EU:s förbud mot förbränningsmotorer, om att köpa upp transporter på ett mer klimateffektivt sätt, hur det gick med Vallastadens mobilitetslösningar, och genomgången av de olika certifieringarna som finns på transportområdet. Med mera! Läs magasinet digitalt (klicka på omslaget längst ned på sidan) eller på papper. Du väljer. DS

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste