Så ska sportkedjan minska festivalsvinnet

Cirkulär ekonomi Tusentals tält som används på festivaler slängs efter bara en användning. Nu inför en global sportkedja ett återköpsprogram för att rädda festivaltälten.

Så ska sportkedjan minska festivalsvinnet
Foto: Adobe Stock

Det är lågprissportkedjan Decathlon som nu startar ett återköpsprogram för tält för att minska avfall från musikfestivaler. Programmet ”No Tent Left Behind” syftar till att förhindra att festivalbesökare och campare slänger sina tält efter en användning. Det rapporterar den brittiska nyhetstjänsten Edie som också berättar att omkring 250 000 tält hamnar på soptippen i Storbritannien varje år efter sommaren.

Decathlons program täcker tio av de mest populära tältmodellerna och gäller fram till 13 september. Kunder kan återlämna sina tält till Decathlon-butiker och få ett presentkort motsvarande det ursprungliga inköpspriset.

Tälten kommer att renoveras, rengöras och säljas vidare via Decathlons ”Second Life” återförsäljningsplattform. Second life-plattformen lanserades förra året i Storbritannien för egna cyklar och utökades i våras till att omfatta campingutrustning och fitnessutrustning. Företaget siktar på att utöka återköpsprogrammet till över 100 produkter till 2026 och har som mål att återköpa 800 000 artiklar.

– Vi fortsätter vårt engagemang för att minska vår miljöpåverkan och hoppas att våra kunder kommer att bli inspirerade att göra detsamma, säger Chris Allen, hållbarhetschef på Decathlon UK, i en kommentar.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste