Science Based Target for Nature, SBTN, hjälper företag att sätta vetenskapsbaserade mål för naturen. Ramverket är fortfarande under utveckling, men många företag och organisationer har börjat arbeta med ramverket redan nu.
H&M: Här är lärdomarna från SBTN
Biologisk mångfald Klädjätten H&M var tidigt ute att arbeta med ramverket Science Based Target for Nature, SBTN. Nu berättar Jennie Granström, som ansvarar för biologisk mångfald, om lärdomar och utmaningar med att sätta vetenskapsbaserade naturmål.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
H&M var ett av 17 företag som deltog i SBTN:s pilotprogram som pågick mellan maj 2023 och juni 2024. Nu, ett halvår senare, berättar Jennie Granström, som är ansvarig för biologisk mångfald, att arbetet gett flera insikter om hur H&M kan minska sin negativa naturpåverkan.
Började med att analysera bolagets naturpåverkan
Det första steget, säger hon, var att kartlägga och analysera bolagets påverkan på biologisk mångfald i leverantörsleden.
– Resultatet av pilotprojektet ger oss och de andra deltagande företagen vägledning kring hur vi kan prioritera aktiviteter för att minska vår påverkan på naturen och sätta upp vetenskapsbaserade mål för mark och vatten. Samtidigt bekräftar analysen våra redan prioriterade områden, genom projekt som vi genomför i samarbete med WWF, säger hon.
Just nu säger hon att H&M håller på att kartlägga sin befintliga verksamhet utifrån vad som krävs för att nå alla mål för mark och vatten, samt fördjupar sig inom de områden där arbete fortfarande återstår. Ett konkret exempel som hon lyfter, som H&M fått upp ögonen för genom arbetet med SBTN, är behovet av att etablera effektiviseringsprojekt för att minska vattenanvändningen från H&M:s vattenbassänger där risken att skada naturen bedöms som hög.
Utmaningar med SBTN
Vidare säger hon att arbetet med SBTN även har fått H&M att tydligare se vilka utmaningar det finns när det kommer till att kartlägga och minska sin negativa naturpåverkan.
– Det är komplexa försörjningskedjor, vilket kräver samarbete och engagemang från alla aktörer. Pilotprojektet har visat ett betydande värde, men har också lyft fram branschspecifika utmaningar kring genomförbarheten och komplexiteten i målvalideringskraven. Vi ser att nuvarande spårbarhet, datatillgänglighet och resurser kan påverka noggrannheten av de vetenskapsbaserade målen.
Tips till andra företag
Jennie Granström berättar vidare att H&M, genom sitt deltagande i SBTN:s pilotprojekt, gett branschövergripande inspel till utvecklingen av SBTN-vägledningen i syfte att på bästa sätt minska näringslivets negativa naturpåverkan.
– För att minska påverkan från hela vår sektor är det viktigt att företag börjar utvärdera sin egen påverkan utifrån gemensamma metoder och mål. En gemensamt antagen agenda kommer att möjliggöra den omvandling som behövs för naturen, avslutar hon.