2016 var ett turbulent år. Donald Trump vann valet i USA, britterna lämnade EU och flyktingkrisen visade inga tecken på att mattas. Det har förstås dominerat samtalsagendan både i den offentliga debatten och runt köksborden. Kring frågor som berör miljö- och hållbarhet har det varit tystare.
Bryr oss mer
Men enligt enligt Sustainable Brand Index som intervjuat 32 000 nordiska konsumenter om hållbarhetsfrågor, med fokus på kommunikation, så bryr vi oss inte mindre om klimat och miljö än tidigare, utan snarare mer.
– Många svenskar har exempelvis ambitionen att dra ned på sin konsumtion av kött och mejeriprodukter för att minska sin egen klimatpåverkan, säger Erik Hedén vd på SB Insight, som ligger bakom mätningen.
Hög betalningsvilja
Betalningsviljan för hållbara produkter fortsätter också att öka. 41 procent av svenskarna är villiga att betala ytterligare 10 procent om varorna är sjysta.
Först vid ett påslag på 25 procent börjar betalningsviljan dala. Då kan cirka 20 procent av befolkningen tänka sig att betala extra om varorna har en hållbarhetsprofil.
– Människors önskan att göra skillnad i de privata valen ökar. Att hjälpa dem med det är definitivt en affärsmöjlighet för nordiska verksamheter, säger Erik Hedén.
Läs mer: