nr-logo

Tidningen för miljöproffs

6 tips för en lyckad hållbarhetskommunikation

Välj budskap och var personlig. Kommunikationsexperten Erik Hedén tipsar om hur du skapar en lyckad hållbarhetskommunikation.

Erik Hedén
  • Annons 1

Börja med att inventera verksamheten. Vad vill du kommunicera ur ett hållbarhetsperspektiv?

Välj en fråga där du vill göra skillnad och våga ta ställning. Det är viktigt att satsa på ett budskap även om det finns flera möjliga alternativ. Då blir kommunikationen tydligare.

Gör det möjligt att ge feedback och kommunicera mer er. Människor är trötta på att bara bli informerade och vill vara delaktiga.

Ha en personlig prägel i din kommunikation. Då blir det du säger mer trovärdigt.

Tänk både bakåt och framåt i tiden när du väljer budskap. Vad har ni gjort och vad vill ni göra? Visioner skapar engagemang.

Fundera över vilka termer du använder. Hållbarhet och CSR är slitna ord. Hitta något uttryck som bara är ert så märks ni mer.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Miljöinnovationer i topp i Swedbanks entreprenörstävling

Tio entreprenörer har utsetts till vinnare i Swedbanks tävling rivstart. Bland dessa finner vi några intressanta affärsidéer inom vattenrening, minskat sopsvinn och smarta solceller.

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.