nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Avgiftningskampanj mot kända modemärken

Många av klädesplaggen från de stora kända modemärkena innehåller kemikalier, något som Greenpeace uppmärksammar i kampanjen Detox. Denna gång är det klädföretaget Zara som står i centrum.

  • Annons 1

I kampanjen Detox har Greenpeace tagit till annorlunda metoder för att uppmärksamma användandet av giftiga kemikalier i kläder. Förra året dansade de av sig kläder utanför klädbutiker runt om i världen. I helgen startade en ny kampanj som riktar sig mot klädmärket Zara. Denna gång har de även gjort om klädmärkets webbsajt och istället för att visa snygga modeller visar de arbetare som utsätts för kemikalier. Syftet med kampanjen är att uppmärksamma innehållet av giftiga kemikalier i stora kända modemärken och på så vis få fler klädmärken att ta ansvar, inte bara för sina egna producenter utan även för deras leverantörer.

Detox-kampanjen utgår från en undersökning där Greenpeace granskat hur giftiga klädesplagg från några av världens största klädmärken är.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny global rapport: 33 lösningar för att halvera klimatutsläppen

Världen kan halvera utsläppen av koldioxid och andra växthusgaser före 2030 med lösningar och teknik som finns i dag. Det är budskapet i en ny rapport av bland annat Future Earth, Johan Rockström, Stockholm Resilience Center, WWF och Ericsson som presenteras vid Global Climate Action Summit i Kalifornien.