Årets julklapp är återvunnen

Mode HUI fortsätter på hållbarhetstemat. Förra året var elcykeln årets julklapp. I år utsågs det återvunna plagget. "Fantastiskt!" säger Eva Karlsson, vd på Houdini.

Årets julklapp är återvunnen
HUI Research

Årets julklapp 2018 blir det återvunna plagget, enligt HUI Research. Som återvunnet plagg räknar HUI Research plagg som är helt eller delvis tillverkade av återvunna material, eller second hand.

–  Jag är otroligt positivt överraskad och glad! Oavsett om man nu inspireras att välja att köpa ett Houdini-plagg, som ju i allra flesta fall är tillverkat av återvunnet material och dessutom är återvinningsbart, eller väljer att handla vintage, så är ju detta ett oerhört viktigt trendbrott. Årets julklapp 2018 inspirerar till eftertänksamhet i stället för att elda på konsumtionen. Fantastiskt! säger Eva Karlsson, vd på Houdini, som nyligen utsågs till Årets hållbara ledare.

För att kunna bli årets julklapp ska en produkt vara en nyhet eller ha fått nyväckt intresse, svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal, eller representera den tid vi lever i. Alla kriterier behöver inte uppfyllas, men något. Årets julklapp började utses 1988, då det blev bakmaskinen. Genom åren har till exempel mössan, platt-teven, ljudboken och spikmattan utsetts.

Läs mer: Dags att tänka cirkulärt

Förra året vann elcykeln, och i år blir det alltså det återvunna plagget, som enligt HUI Research uppfyller alla tre kriterierna. Produkten har fått ett nyväckt intresse i och med att vi närmar oss en storskalig tillverkning av plagg tillverkade av ”hållbara material” som organisationen skriver. Det representerar den tid vi lever i med ökat intresse för hållbarhet bland konsumenter. Och enligt HUI Research bedömningar kommer plagg av återvunna material att ”med största sannolikhet utgöra en betydande del av framtidens modehandel”.

Så här lyder motiveringen:

Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.

Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång. Konsumenternas efterfrågan och tekniska innovationer har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.