Miljösanktionsavgifterna för producentansvaret kring elektriska och elektroniska produkter har kritiserats för att vara höga och slå hårt, särskilt mot små företag (för bakgrundsinfo läs i M&U2-2008 sid 42). Men nu vill regeringen sänka miljösanktionsavgiften för elektriska och elektroniska produkter.
– Nu förtydligar vi skyldigheten att anmäla försäljning och gör samtidigt miljösanktionsavgiften enhetlig och betydligt lägre. Sanktionerna blir mer rimliga och proportionerliga i förhållande till överträdelserna, kommenterar miljöminister Andreas Carlgren.


