Scania satsar på att bli ledande inför omställningen mot hållbara transporter och har därför anställt 40 hållbarhetssäljare.
– Det ligger i tiden, säger Andreas Follér, hållbarhetschef hos lastbilstillverkaren.
Affärsutveckling 40 hållbarhetssäljare har anställts hos lastbilstillverkaren Scania. "Det ligger i tiden", säger företagets hållbarhetschef Andreas Follér.

Scania satsar på att bli ledande inför omställningen mot hållbara transporter och har därför anställt 40 hållbarhetssäljare.
– Det ligger i tiden, säger Andreas Follér, hållbarhetschef hos lastbilstillverkaren.
Hållbarhetssäljarna arbetar världen runt, med att kommunicera företagets hållbarhetsstrategi och sälja de allra mest hållbara lösningarna.
– Man måste bygga hållbarhet i affärsverksamheten, inte från en stabsfunktion utan där den blir begriplig, och det är därför vi har anställt hållbarhetssäljarna.
Några av dem som nu är hållbarhetssäljare, arbetade i företaget redan tidigare, som stöd för säljverksamheten till exempel, ofta eldsjälar som med egen drivkraft sökte mer hållbara affärer och lösningar. Andra har anställts från annat håll, som en av hållbarhetssäljarna i Stockholm som rekryterats från Energigas Sverige.
Andreas Follér säger att företagets hela framtid ligger i att leverera transporter som passar in på vägen mot en hållbar framtid. På frågan om det också är lönsamt ställer han sin egen fråga:
– Kan man vara lönsam och ohållbar? Det är frågan jag skulle vilja ställa, säger han.
Från företagsledningens sida finns ingen tveksamhet inför att detta är vägen framåt.
För att nå målet att halvera utsläppen vart tionde år för sina fordon räknar Scania med att elektrifiera allt mer. Men riktigt tunga lastbilar kräver batterier som väger ungefär lika mycket som fordonet, och det är inte ett realistiskt alternativ idag. Om fem till tio år kan det dock vara annorlunda. Men i väntan på bättre lösningar för el krävs förnybara drivmedel. Palmoljan är ändå inget alternativ för lastbilstillverkaren.
– Använder vi bränsle som leder till att regnskog huggs ner går kalkylen inte ihop, konstaterar han.
Vätgas är bra, men för dyrt och Andreas Follér tror inte på det som en bred lösning för transporterna. En del av utsläppen kan också försvinna med effektivisering på olika sätt och optimering med hjälp av artificiell intelligens.