5 tips för att kommunicera hållbarhet så att kunderna förstår

Kommunikation Nya rön visar att vanliga konsumenter har svårt att förstå företagens hållbarhetsbudskap kring sina produkter. Här är experternas bästa tips för att kommunicera hållbarhet så att kunderna begriper.

5 tips för att kommunicera hållbarhet så att kunderna förstår
Foto: Adobe Stock

En ny rapport från den brittiska kommunikationskonsulten Fleishman Hillard visar att vanliga konsumenter har svårt att förstå företags hållbarhetskommunikation kring produkter och tjänster. Vissa budskap, som till exempel ”återvinningsbar” och ”tillverkad med ingredienser från växtriket” ansågs av de svarande i undersökningen som relativt enkla att förstå. Svårare att förstå ansågs budskap som ”certifierat koldioxidfri” och ”från ansvarsfullt hanterade skogar”.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Rapportförfattarna pekar ut ett problem, men påpekar också att tydlig och effektiv kommunikation kan ge stora konkurrensfördelar. I rapporten lämnar de också sina viktigate tips för att du ska kommunicera hållbarhet så att dina kunder verkligen förstår.

  • 1. Var tydlig med fakta: All miljörelaterad kommunikation som du lämnar måste grundas i data och bevis. Det är avgörande för ditt varumärkes trovärdighet att din kommunikation är autentisk och tål granskning. Första steget i all hållbarhetskommunikation börjar med fakta.
  • 2. Använd enkelt språk: Behovet av att ta itu med klimatförändringarna är tydligt, men lösningarna kan vara tekniska och invecklade – särskilt när det kommer till produktkategorier som innefattas av många regler och lagar. Men låt inte komplexa sammanhang avskräcka dig från enkelt språk. Konsumenter vill engagera sig i hållbarhet och är villiga att lära sig, men för det krävs ett gemensamt språk. Undvik facktermer, använd enkla fraser, kvalificera och kvantifiera den påverkan du har. Om du måste använda komplicerad terminologi, ta dig tid att förklara dig. Upprepa sedan din förklaring över olika kanaler för att undvika förvirring.
  • 3. Möt konsumenterna där de är: 67 procent av konsumenterna tror på budskap om miljö och hållbarhet på produktförpackningar. Detta erbjuder en betydande möjlighet att kommunicera med konsumenter där de fattar de flesta av sina slutliga köpbeslut – i butiker eller online. Företag som har verkligt hållbara produkter bör ta till vara på möjligheten att förmedla hållbarhetsinformationen direkt på förpackningen.
  • 4. Ha och bygg förtroende: 48 procent av konsumenterna litar fortfarande något eller helt på de miljöpåståenden som företag gör. Låt därför inte bristande tillit till regeringars bristfälliga klimatpolitik eller negativ medierapportering om missade hållbarhetsmål få dig att avstå från att berätta om ditt hållbarhetsarbete
  • 5. Integrera kommunikationen: Ha ett integrerat tillvägagångssätt för din kommunikation och berätta din hållbarhetshistoria över olika kanaler: på produktförpackningar, på din webbplats, i de meddelanden du utrustar ditt kundserviceteam med och självklart på sociala medier. De flesta konsumenter använder flera källor när de bedömer hållbarheten i ditt varumärke. Nöj dig därför inte med en eller ett fåtal kanaler när du sprider din kommunikation

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.