Ahlgrens Bilar fälls för vilseledande miljöreklam

Kommunikation Godisklassikern Ahlgrens Bilar fälls för vilseledande miljöpåstående. Det är ett budskap om en ny ”grön” förpackning som får Reklamombudsmannen att reagera.

Ahlgrens Bilar fälls för vilseledande miljöreklam
Foto: Cloetta/ Adobe Stock

Reklamombudsmannen, RO, anser att godisföretaget Cloetta använt vilseledande miljöpåståenden om storsäljaren Ahlgrens Bilar i en reklamfilm. I filmen som visats på Youtube visas en symbol för ”PlantPack” på en påse med Ahlgrens Bilar-godis samtidigt som en speakerröst säger ” Nu lanserar vi gröna bilar, Sveriges mest sålda godispåse går nu över till förpackningsmaterial från växtriket för att minska vår klimatpåverkan”.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Är bara delvis växtbaserat

Problemet här är, enligt RO, att förpackningsmaterialet bara delvis består av växtbaserad plast.

”Mot bakgrund av att förpackningsmaterialet består av både fossil- och växtbaserad plast finner nämnden att reklamen är vilseledande. Den strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler” skriver RO i sitt uttalande.

Anmälaren anser att Cloettas reklam ger ett vilseledande intryck av att godiset är ”grönt” i bemärkelsen att också godiset är växtbaserat och därmed inte innehåller gelatin – vilket det gör. Här väljer RO dock att fria reklamen.

”Nämnden finner att enbart det faktum att produkten är benämnd ”Gröna bilar” och att bilarna i förpackningen är gröna och vita, inte ger genomsnittskonsumenten intryck av att godiset är grönt i bemärkelsen växtbaserat och att godiset därmed inte skulle innehålla gelatin”, skriver RO.

Cloetta berättar för Miljö & Utveckling att man tar till sig Reklamombudsmannens beslut.
– Även om det tydligt framgår av den generella produktkommunikationen att förpackningen är tillverkad av upp till 50 % växtbaserad plast och inte enbart växtbaserad plast, har vi förståelse för att det förkortade budskapet som framkom i den här specifika reklamfilmen kan misstolkas, skriver Cloettas marknadschef Helena Wallentin i ett skriftligt svar till Miljö & Utveckling.

Hon poängterar att det möjligheten till misstolkning inte var avsiktlig och påpekar att reklamfilmen är borttagen sedan maj månad.
– Vi tar lärdom av detta i skapandet av framtida reklamkampanjer och ser över våra rutiner.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.