40 bilmodeller nominerade till Miljöbästa Bil 2021
Transport
Gröna Bilister har nominerat 40 bilmodeller till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2021. Förutom att bilmodellen måste vara en så kallad miljöbil ställs ytterligare krav på energieffektivitet, resurseffektivitet och säkerhet.
20 maj 2021
Leo Olsson
40 bilmodeller är nominerade till Miljöbästa Bil 2021.
Foto: Stock Adobe.
Gröna Bilister är Sveriges enda miljödrivna motororganisation och har ända sedan starten 1994 utsett Miljöbästa Bil. Men kriterierna har också successivt skärpts i takt med att marknaden utvecklats.
För att en bilmodell ska nomineras till Miljöbästa Bil 2021 måste den vara en miljöbil enligt den definition som styr statliga myndigheters upphandling, det vill säga samma som gäller för de klimatbonusbilar som är berättigade till bonus vid inköp.
Men Gröna Bilister ställer dessutom ytterligare krav på energieffektivitet, resurseffektivitet och säkerhet. Laddhybrider måste också ha en relativt lång räckvidd.
Tre eldrivna minibussar
I år är totalt 40 bilmodeller nominerade. De utgörs av 17 elbilar, 11 laddhybrider, varav en kan köras på etanol E85, 11 fordonsgasbilar och en bränslecellsbil som drivs av vätgas.
– Det händer mycket på marknaden. För första gången har till exempel tre helt eldrivna minibussar nominerats, säger projektledaren Per Östborn.
För att bedöma en bilmodells klimatpåverkan anläggs ett livscykelperspektiv både på bilen som fysisk produkt och på de drivmedel som används för att köra den.
Bilmodellernas klimatpåverkan vid körning utgår från drivmedlens klimatpåverkan ”well-to-wheels” som de rapporteras till Energimyndigheten enligt den metodik som utarbetats av EU.
Klimatpåverkan vid tillverkning
Någon standardiserad metod för att beräkna klimatpåverkan vid tillverkning respektive skrotning finns däremot inte. De siffror som Gröna Bilister anger bygger på vetenskapliga studier och ska betraktas som indikationer.
– Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att föreslå en miljödeklaration av bilar som tar hänsyn till klimatpåverkan vid tillverkningen. Sådan konsumentupplysning behövs för i dag är det mycket svårt att hitta relevant information. Nästan inga generalagenter kan till exempel säga hur mycket bränsle deras laddhybrider drar när batteriet är tomt, säger Per Östborn.
En jury kommer nu att välja ut sju finalister bland de 40 nominerade bilmodellerna. En vinnare kommer sedan att utses under juni.