nr-logo

Tidningen för miljöproffs

80 transportörer går över till fossilfritt bränsle

Under första kvartalet i år kommer aktiebolaget Alwex Transport i Växjö sluta att köra på fossila bränslen.
– Vi har lite svårt att förstå att många tvivlar på att det är möjligt. Det finns många åkerier som kommit väldigt långt och att vi nu tar steget fullt ut visar ju att det går, säger Mats Lundmark, vd på företaget.

  • Annons 1

I praktiken innebär det att över 300 fordon – från de tunga fordonen till de lättare maskinerna inom mark och entreprenad – nu ska tanka fossilfritt bränsle. Totalt handlar det om fordon från 80 åkerier eftersom Alwex är ett aktiebolag som ägs av 80 delägare som alla är leverantörer av transport- och maskintjänster till bolaget.

Genom att använda bränslet HVO100 istället för vanlig diesel sänks koldioxidutsläppen med 90 procent jämfört med vid dieselkörning. HVO100 är en kemisk kopia av vanlig diesel framställd av fettavfall, restprodukter och vegetabiliska oljor. Det behövs inga specialbyggda fordon eller tankanläggningar. För att göra omställningen möjlig har bolaget satt upp fem tankstationer i sitt nätverk. Ett fåtal lastbilar är undantagna då alla tillverkare inte i dagsläget godkänner HVO100 i sina motorer.

– Vi vet att vi inte kan göra allt själva, men vi vet också att företag inom transportnäringen som tar klivet mot fossilfria transporter stärker sin hållbarhetsprofil och blir mer attraktiva när allt fler kunder höjer sina miljökrav vid upphandlingar, säger Mats Lundmark.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Glad sommar!

Sommartider är semestertider. Miljö & Utveckling webbredaktion stänger därför bevakningen för att ta sommarledigt. En riktigt skön och stärkande sommar önskar vi alla våra läsare. Vi återkommer igen den 10 augusti.

  • Annonskod Huvudspalten 4

”Kemiindustrin fasar redan ut skadliga kemikalier”

Debatt

I sin artikel ”Farliga kemikalier måste bort mycket snabbare”, skriver Elis Carlström, forskningschef på Swerea, att det är motstånd från industrin som gör att arbetet med att få bort skadliga kemikalier går långsamt. Det är en gravt felaktig bild, i själva verket bedriver industrin ett kontinuerligt arbete för att fasa ut och ersätta skadliga kemikalier. Det skriver tre företrädare från branschen i en replik.

Panamadokumenten lyfter hållbarhetsfrågorna

Aldrig förr har så många, på så kort tid, fått veta så mycket om hur personer med höga positioner i samhället gör för att slippa betala skatt. Den informationen har fått mäktiga män som Islands statsminister på fall – och visar hur viktigt det i dag är att bedriva en ljustålig verksamhet.