nr-logo

Hållbarhet i praktiken

70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019
För andra året i rad toppar Region Skåne landstingens lista. Region Skåne som tagit initiativet till utmaningen "100 procent fossilbränslefritt Skåne 2020", har enligt Miljöfordonsdiagnos 2019 en fordonsflotta, där 97 procent av personbilarna och 51 procent av de lätta lastbilarna är fossiloberoende fordon. FOTO: Skånetrafiken

Skånetrafiken helt fossilfri

Nu kör alla stadsbussar i de skånska städerna på fossilfritt bränsle. Därmed är ett av Region Skånes flera högt ställda hållbarhetsmål uppnådda.

  • Annons 1

– Det känns jättebra att ha nått målet, säger Iris Rehnström, Skånetrafikens miljö- och hållbarhetsstrateg som varit drivande i arbetet. För oss på Skånetrafiken är det viktigt att arbeta med miljövänliga fordon och fossilfria drivmedel som sparar miljön, minskar buller och förbättrar stadsluften och därmed människors hälsa.

I dagsläget går stadsbusstrafiken till över 99 % på biogas. Dessutom har Skånetrafiken, som en av de första i landet, utvecklat ett system för uppföljning och spårbarhet av biogas.

Alla Skånetrafikens tåg kör sedan länge på grön el, men hållbarhetsarbetet går vidare. Nästa mål infaller 2018 då de gula regionbussarna ska köras på fossilfritt bränsle. Därefter ska hela trafiken inom Serviceresor bli fossilfri 2020.

Fakta: Stockholms läns landsting var det landsting som hade högst andel förnybara bränslen inom busstrafiken 2014, enligt uppgifter i FRIDA-databasen som Svensk Kollektivtrafik publicerar. Andelen förnybara drivmedel i bussar som körs i kollektivtrafik i Sverige har ökat från sex till 58 procent åren 2006–2014, skriver bussmagasinet.se. I år ligger andelen på 67 procent förnybart i genomsnitt i landet.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.

Gretaeffekten del av större trend

Hos SAS använder hållbarhetschefen ordet roligt om det stora intresset för klimat som följt av IPCC:s rapport och klimataktivisten Greta Thunbergs inlägg i debatten. Men minskat flygande och ökad efterfrågan för biobränsle bygger på beslut som fattats tidigare än så, enligt fyra företag som påverkas på olika sätt av klimatdebatten.