nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Kina är i dag det land som har snabbast tillväxt av elbilar i världen.
Kina är i dag det land som har snabbast tillväxt av elbilar i världen.

”Sverige sämst på att stimulera elbilar”

Med hjälp av politiska styrmedel har många länder lyckats få igång försäljningen av elfordon. Sverige intar jumboplatsen, enligt ny forskarrapport, som föreslår en rad åtgärder.

  • Annons 1

En jämförelse av situationen i åtta länder har gjorts av forskare vid Blekinge tekniska högskola, BTH, i samarbete med forskare vid Köpenhamns Handelshögskola och företaget InnoVentum. Erkända föregångsländer som Norge, Nederländerna och Kina har ingått i studien, liksom mera avvaktande länder som Sverige, Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Danmark.

Kina är i dag det land som har snabbast tillväxt av elbilar i världen – och även starkast tillväxt av arbetstillfällen inom elbilstillverkning. Av de sju undersökta europeiska länderna har Norge kommit längst.

Den typ av åtgärder som används är till exempel statliga subventioner, momsrabatter och tillgång till buss- och taxifiler.

– Att förbättringspotentialen var så stor när det gäller styrmedel för elfordon i Sverige var en överraskning. Detta har redan konsekvenser för industrin. Den växande marknaden för elfordon utnyttjas nu av storföretag som Nissan, Renault och Tesla, snarare än av det svenska fordonsklustret kring Volvo Cars, säger Sigvald Harryson, vid Copenhagen Business School och InnoVentum.

Rapporten är en del i en sammanställning som forskarna nu gör av deras fleråriga forskning kring hur Sveriges fordonsflotta ska kunna bli fossilfri till 2030.

– En omställning till elfordon framställs ibland som ett hot mot befintliga jobb i traditionell industri, men vår forskning pekar snarare på att elfordon och förnybar energi kan ge fler arbetstillfällen, säger Henrik Ny, forskningsansvarig inom BTH:s grupp för hållbara transport- och energisystem och beställare av rapporten.

Forskarnas förslag på åtgärder:

1. Sänk eller ta bort moms för inköp av nya elbilar – som i Norge.

2. Ge elbilar tillgång till buss- och taxifiler.

3. Säkerställ fortsatt stöd på 40.000 kr för inköp av elbilar.

4. Erbjud gratis laddning och parkering vid tydliga gröna laddstationer, som kan ses av allmänheten och därmed påverka opinionen positivt.

5. Upphäv begränsning på 16.000 kr av förmånsvärdesreduktionen så att bilar i alla segment får lägre förmånsbeskattning.

6. Slopa trängselavgifter för elbilar.

7. Gör Sverige till ett föregångsland för utveckling av elbussar.

Kommentarer

1 reaktion till “”Sverige sämst på att stimulera elbilar””

  1. Svensk-I-USA skriver:

    Kanske för att svenska staten tjänar biljoner på bensinskatt och den framtid som ståndas (där all bilar är elbilar) vore en katastrof ekonomiskt. Vart ska dom räkmackepengarna tas ifrån? Vi vet ju att staten aldrig har självintresse, bara medborgarnas och miljöns bästa intressen i åtanke, eller hur?

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Så mår våra hav

I Ocean State Report behandlas tillståndet i våra hav. Åttio forskare ligger bakom rapporten som framöver ska komma en gång per år.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Snabbguide för rätt plastval

Jobbar du med förpackningar? Nu lanserar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ett verktyg för att stötta branschen att välja plaster som är enkla att återvinna.

En miljon elbilar kan rädda klimatet

Debatt

En miljon elbilar kan i rätt kombination med andra satsningar räcka för att skapa en helt fossilfri fordonsflotta. Vi bör göra elbilarna självkörande och dela dem via bildelningstjänster. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, cykling och förnybar el skulle detta dessutom kunna bli billigare för samhället än dagens system, skriver Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge Tekniska Högskola.