Marknadsekonomin kan hjälpa oss att lösa miljöproblemen, men en förutsättning är att vi sätter ett verkligt pris på våra ekosystemtjänster och naturkapital. Det kanske största dilemmat när det gäller att stoppa klimatförändringarna är att vi inte har värderat dem korrekt ur ett ekonomiskt perspektiv, menar Jonathan Shopley som driver brittiska The Carbon Neutral Company som hjälper företag världen över med klimatkompensation.
Under 1900-talet har det varit billigt med råvara och dyrt med arbetskraft. Miljöproblemen är effekten av att priset för råvaror inte legat rätt till mot den faktiska kostnaden, miljöskulder inräknade.
– Vi vet inte riktigt vad det rätta priset är på naturresurser. Idag är prissättning mer en konst än en vetenskap, men det är nödvändigt att göra detta för att företag ska kunna bli hållbara på riktigt och kunna optimera sina aktiviteter på miljöområdet, säger Jonathan Shopley.
Många experimenterar
Redan idag finns det många företag som experimenterar med prissättning på naturresurser och ekosystemtjänster i väntan på riktlinjer från politikerna. Ett av dem är Microsoft som via ett internt avgiftssystem på koldioxid ser till att få in pengar till bland annat effektiviseringar, investeringar i förnybar energi och klimatkompensation. Andra är Exxon Mobil och Disney.
– Jag upplever att det är företag snarare än politiker och lagstiftare som driver utvecklingen just nu, konstaterar Jonathan Shopley.