Vegetarisk mat allt mer poppis

Livsmedel Under första halvåret i år ökade försäljningen av vegetarisk mat med 41 procent på Willys och Hemköp.
– Att äta mer vegetariskt har kommit för att stanna, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, som äger Willys och Hemköp.

Vegetarisk mat allt mer poppis
Shutterstock

36 procent av svenska folket äter i dag vegetariskt en eller flera gånger i veckan, enligt en TNS Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av Axfood. 22 procent av de tillfrågade tror att de kommer att minska sitt köttätande under 2016.

Kvinnor är mer inställda på att äta grönt i högre grad framöver (25 procent) och bland yngre är det ännu fler (31 procent).

Åsa Domeij
Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood. Åsa Domeij är hållbarhetschef på Axfood och har tidigare arbetat som politiker, agronom och riksdagsledamot.

– Kött kommer inte att ha samma status i framtiden. Vi kommer att äta mindre rött kött till förmån för kyckling, fisk och vegetariskt, säger Åsa Domeij.

Under sommaren lanserade Axfood en rapport där de beskriver hur de tror att den svenska matkassen kommer se ut år 2030. En spaning i rapporten är just vegotrenden. Köttkonsumtionen kommer att minska och ersättas av flera gröna proteiner. Köttfärsen till tacosen kommer exempelvis att ersättas av vegofärs och baljväxter när vi handlar till fredagsmyset. Odlad fisk kommer att äta vegetarisk kost och inte fiskmjöl. Däremot kommer det att dröja innan skalbaggar blir en vanlig proteinkälla i våra matkassar, enligt Axfood. Här kan du läsa mer om vad Axfood tror att vi äter år 2030.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.