Vätgas nästa hoppas Inlandsbanan

Vätgas Inlandsbanan är inte elektrifierad utan trafikeras med diesellok. Nu vill företaget bakom banan, IBAB, väcka intresse för att ersätta diesel med vätgas och skapa en vätgasdriven transportlänk. Hur det ska gå till diskuterades på ett seminarium i Almedalen.

Vätgas nästa hoppas Inlandsbanan
Inlandsbanan

Om Sverige ska få vätgasdrivna tåg krävs politiskt engagemang, samarbete och långsiktighet. Det framkom vid ett seminarium i Almedalen, ordnat av Inlandsbanan AB (IBAB). Inlandsbanan är en drygt 100 mil lång järnväg som går mellan Gällivare och Mora, och på spåren fraktas mycket gods som dras av diesellok. Detta samtidigt som det finns ett överskott på elenergi i regionen. Tågtillverkaren Alstrom har sedan förra året vätgaståg i kommersiell drift i Tyskland, och nu vill IBAB börja arbeta för att även inlandsbanan ska få vätgasdrivna lok.

– Utmaningen ligger i vätgasförsörjningen, att hitta ett fungerande distributionssystem. Och om vätgasen ska vara attraktiv måste den vara fossilfri, sade Per Bondemark, Näringslivets transportråd, som inledde seminariet.

Konverterade befintligt tåg

Rob Whyte från Alstom berättade om företagets satsning på vätgasdrivna tåg för persontrafik. För att snabbt kunna få vätgaståget i trafik valde företaget att konvertera ett befintligt passagerartåg från eldrift med kontaktledning till vätgas.

För att få kunderna med sig presenterades tåget inte som bara ett tåg, utan som ett komplett paket med service och vätgastankstationer. Ett tåg går upp till 800 kilometer på en tankning och tar 300 passagerare. Högsta hastigheten är 140 kilometer i timmen. Tekniken består av vätgastankar och ett batteri som fungerar som korttidslager. Flera sådana tåg rullar nu i Tyskland, på sträckor där det normalt används diesellok.

– Att bygga om befintliga lok är en bra lösning för Sverige. Det är mycket enklare än att introducera nya lok som ska klara vintern, sade Rob Whyte.

”Samarbete krävs”

Alstom jobbar nu med de tyska, engelska och franska marknaderna, och han menade att den svenska marknaden troligen är för liten. Ett samarbete med Norge vore att föredra. Det gäller också att hitta långsiktig finansiering så att det inte handlar om att konvertera ett enda lok på försök.

– Det tar tid och energi att utveckla en lösning för en specifik marknad. Att göra enstaka försökståg är svårt att motivera, kostnaden är för hög. Om man kan samarbeta, till exempel mellan Norge och Sverige, för att få upp volymerna och få fram ett långtidskontrakt kan en övergång till vätgas ske ganska snabbt, sade Rob Whyte.

Med ganska snabbt menas ungefär tre år. Så lång tid tar det i praktiken att hitta rätt metod för att konvertera ett befintligt lok till vätgasdrift.

Läs mer: Första soldrivna vätgasmacken invigd

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.