Idén till initiativet kom efter att it-bolaget använt Skånetrafikens företagstjänst för att köpa enskilda resor till några anställda, samtidigt som bolaget satt högre hållbarhetsmål.
– Frågan vi ställde oss var vad vi kan göra för att vara en del i omställningen till ett hållbart samhälle och när vi analyserat var vi kunde minska vår klimatpåverkan, så stack transporterna, inom arbetet och till- och från arbetet ut, säger Ola Persson, en av initiativtagarna till presenten, och konsultchef på Softhouse.
Stort intresse bland de anställda
Inom bolaget har det varit ett stort intresse att resa mer hållbart och inom Sverige. Efter sommaren kommer bolaget följa upp sommarpresenten och mäta om detta lett till förändrade resvanor bland de anställda.
– Vi hoppas framför allt att detta initiativ medför att fler får upp ögonen för hur smidigt det kan vara med kollektivtrafiken i Skåne. Att inte alltid tänka ”bil först” när en samtidigt har ett frikort till bussar och tåg med sig i mobilen. Förhoppningsvis kan vi ”nudga” oss själva att ändra resvanor på den dagliga arbetspendlingen genom att visa på möjligheterna med Skånetrafiken, menar Ola Persson och berättar vidare:
– Med Sommarbiljetten hoppas vi att några medarbetare ser möjligheten att kanske hitta nya utflyktsmål i Skåne och prova på nya trenden att ”hemestra” på semestern.