Så kapade Tieto flygandet på bara sex månader

Engagemang Tieto lyckades minska antalet flygresor globalt med motsvarande 11 000 tur- och returflygningar Stockholm-Helsingfors, eller 15 000 ton koldioxid på bara ett halvår. Miljö & Utveckling har ställt sju frågor till Ida Bohman Steenberg, hållbarhetschef på Tieto.

Så kapade Tieto flygandet på bara sex månader
AdobeStock

Varför började ni se över resorna?

Ida Bohman Steenberg
Ida Bohman Steenberg Ida Bohman Steenberg

– Vi i hållbarhetsteamet hade velat göra det jättelänge, men när initiativet kom var det från ledningsnivå för att bolaget behövde se över sina kostnader. Tieto är ett finsk-svenskt bolag och det blev många flygresor Stockholm-Helsingfors, som kostade mycket pengar. Initiativet kom alltså för att skära i kostnaderna, men det ledde till bra miljövinster, säger Ida Bohman Steenberg till Miljö & Utveckling.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Efter ledningens beslut var det enkelt för oss att ändra i resepolicyn och andra styrande dokument.

Vad tänkte du när du såg miljövinsterna?

– Jag blev så glad! Det ger självförtroende så att vi kan sätta hårdare mål framöver.

Hur förändrades resepolicyn?

– Policyn som fanns tidigare var väldigt fri, på min nivå kunde man i princip boka sin resa utan att prata med någon. Nu måste man diskutera om det går att samordna resan med något annat möte på samma plats, boka lång tid i förväg och planera bättre.

Hur har ni ersatt resorna?

– Vi använder ny teknik. Vi har blivit väldigt duktiga på video, skype etcetera.

Hur har ni jobbat för att resepolicyn skulle få genomslag?

– Det har handlat mycket om interkommunikation. I höstas gjorde vi en kampanj för vår nya Code of Conduct. Vi har också sett till att resepolicyn kopplar tydligt till miljö, och tagit fram internartiklar som sprider stolthet över vad vi har åstadkommit.

Vad gör ni nu?

– Nu ligger det på mitt bord att ta fram aggressiva mål för nästa treårsplan som börjar gälla 2020. Med det här i ryggen blir det inga problem. Vi vill helt förändra beteendet i företaget.

Vilka är dina bästa tips för att lyckas förändra en kultur?

– Förklara vad det handlar om, öka medvetandegraden. Synliggör så att alla förstår. I det här fallet handlar det om att förstå att det inte spelar någon roll om man cyklar eller går till jobbet, om man samtidigt flyger till Helsingfors två gånger i månaden. Det gäller att öka kunskapen, skapa en positiv attityd till att ändra beteende, och att sätta mål för resandet, säger Ida Bohman Steenberg.

Ida Bohman Steenberg är en av talarna på Miljöstrategidagen 6 november 2019 – läs hela programmet här.

Läs mer: Flygresandet fortsätter att minska

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.