Det är undersökningsföretaget TSN-Sifo, som på uppdrag av Axfood frågat svenska folket om sina ändrade matvanor. Lite mer än var femte svensk uppger att han eller hon kommer att äta mindre kött det närmaste året. Skälet är både hänsyn till miljön och klimatet, och den egna hälsan.
Var fjärde kvinna och nästan var tredje ungdom säger att de kommer att äta ännu mer grönt framöver.
– Kött kommer inte att ha samma status i framtiden. Vi kommer att äta mindre rött kött till förmån för kyckling, fisk och vegetariskt. Och det kött vi äter kommer vi att vara noga med att det är producerat på ett schysst sätt, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Enligt henne är förklaringen till de ändrade matvanorna, det ökade intresset kring djurhållning, ekologiskt, närodlat, hållbarhet och den hälsotrend vi ser i samhället i dag.
Den nya vegotrenden avspeglar sig också tydligt i matkedjornas sortiment och försäljning.
På Willys och Hemköp har försäljningen av kyld vegetarisk mat ökat med 116 procent det senaste året, vilket kan jämföras med en ökning på 40 procent året innan. För dagligvaruhandeln i stort är ökningen 73 procent och 12 procent för djupfryst vegetarisk mat.
Undersökningen genomfördes av TSN-Sifos webbpanel 26-28 oktober. Antalet svarande var 1 086 slumpmässigt utvalda från allmänheten.