Vissa veganer, de som vägrar flyga och många andra använder konsumtion för att visa vad de vill och vad de har för politiska ståndpunkter. Magnus Boström, professor i miljösociologi vid universitetet i Örebro, har varit redaktör för The Oxford Handbook of Political Consumerism där forskare beskriver fenomenet. På svenska blir det politisk konsumtion.
– Det är ett betydelsefullt fenomen. Politik handlar inte bara om partier utan är större än så, säger han.
Flygandet minskar till exempel, trots att det är så billigt att det egentligen borde öka. Magnus Boström menar att det är svårt att se någon annan förklaring till det än att många uttrycker sin åsikt genom att flyga mindre. Köttkonsumtionen genomgår en liknande förändring.
– Att bli vegan eller att reducera sin konsumtion drastiskt är rejäla beslut för en individ, konstaterar han.
Komplement till politik
Den politiska konsumtionen är att se som ett komplement till politiken. För att människor ändrar sina vanor räcker inte för att få bukt med de stora utmaningarna, som klimatet.
– För att komma åt stora problem, så krävs ett stort spann av lösningar, och att statliga aktörer och näringslivet pekar åt samma håll.
Men om de många människorna visar att det är beredda att ta så stora beslut som att ändra livsstil för klimatet till exempel, är det ett stöd för politiker och företrädare för näringslivet som går i den riktningen.
– Det handlar inte om antingen eller, kollektiv eller individ, utan det krävs växelverkan.
Vid sidan av politik
Magnus Boström menar att den växande politiska konsumtionen också pekar på att många tycker att det är svårt att påverka via politiska kanaler.
– Det är ett fenomen som finns vid sidan av den traditionella politiken.
Hållbarhet är inte det enda som påverkar konsumtionen. I Spanien uttrycks konflikten med Katalonien att spanjorer väljer bort katalansk cava. Boken som han har varit redaktör för, innehåller även exempel på rasifierade bojkotter.
– Givet mer polarisering i politiken, ska vi akta oss för att den sortens politiska konsumtion kan öka, säger Magnus Boström.
The Oxford Handbook of Political Consumerism är skriven av 60 forskare från hela världen. De har bidragit med sammanlagt 41 kapitel och nästan tusen sidor.