Utsläppsregler för flygtrafiken har landat

Flygtrafiken i EU spyr ut växthusgaser. Mängden har fördubblats sedan 1990 enligt Europeiska kommissionen. Nya riktvärden för utsläppsrätter har därför klubbats på kommissionsbordet.

Utsläppsregler för flygtrafiken har landat

Vi är få som ens överväger att ta båten istället för att flyga över Atlanten. Ändå är det värt att tänka på att ett flygplan som flyger mellan Bryssel och New York släpper ut 800 kilo koldioxid per passagerare. 10 procent av de utsläpp av växthusgaser som omfattas av EU:s system för handel av utsläppsrätter står luftfarten för. EU-kommissionen har arbetat för att få med sig luftfartsnäringen i kampen mot klimatförändringarna. Det har resulterat i att kommissionen fastslagit reglerna för gratis tilldelning av utsläppsrätter till över 900 flygbolag.

Från och med april 2013 blir det obligatoriskt för flygbolagen att lämna in utsläppsrätter med avseende på utsläpp från flyg som under 2012 ankom eller avgick från ett EU-land. Liksom industrianläggningar ska flygbolagen få de flesta av sina utsläppsrätter gratis på årsbasis.

– Tack vare riktvärdena kan flygbolagen nu vara säkra på hur många utsläppsrätter de kommer att få gratis varje år fram till 2020. Med nuvarande marknadspriser motsvarar dessa gratis utsläppsrätter över 20 miljarder euro under det närmaste årtiondet. Flygbolagen kan använda dessa potentiella intäkter för att investera i en modernisering av sina flygplansflottor, förbättra bränsleeffektiviteten och använda icke-fossilt flygbränsle. Hur mycket än EU föredrar internationella åtgärder är det inte försvarbart att luftfartssektorn undantas från utsläppshandelssystemet bara för att vi inte kan få till stånd en internationell överenskommelse. Därför beslutade EU 2008 att ta detta steg, samtidigt som vi kommer att fortsätta att kämpa för en internationell reglering av luftfarten, till exempel under de kommande FN-förhandlingarna i Durban om klimatet, säger klimatkommissionär Connie Hedegaard.

För flygresenärerna kommer det inte synas nämnbart i plånboken att luftfarten tas med i EU:s handel med utsläppsrätter. EU-kommissionen räknar med två euro mer för en flygning över Atlanten, om man räknar dagens koldioxidpriser. Skulle flygbolagen däremot föra över värdet på de utsläppsrätter som delats ut gratis på passagerarna kan biljettpriset öka med 12 euro.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste