Så blev Solna Sverigebäst på hållbar mobilitet: ”Jobbar väldigt strategiskt”

Transport Solna har minskat körsträckan per capita med 40 procent, vilket är den största minskningen i hela Sverige. För sitt omställningsarbete prisas nu kommunen av organisationen Gröna Mobilister som Sverigebäst på hållbar mobilitet. Kommunens trafikplanerare Evans Odhiambo avslöjar vad som ligger bakom framgången.
– Vi jobbar väldigt strategiskt, säger han.

Så blev Solna Sverigebäst på hållbar mobilitet: ”Jobbar väldigt strategiskt”
Evans Odhiambo, trafikplanerare Solna stad. Foto: Adobe Stock/Privat.

Utifrån de tre benen ”bilen, bränslet och beteendet” placerar sig Solna stad högst upp på Gröna Mobilisters lista över de kommuner som är bäst på hållbar mobilitet. För bragden tilldelas kommunen Gröna Mobilisters utmärkelse Grönt Föredöme.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Det främsta skälet till topplaceringen är att Solna stad lyckats minska körsträckan per capita i bilarna som är registrerade i kommunen med 40 procent mellan 2010 och 2023. Enligt Gröna Mobilister är det den överlägset största minskningen i Sverige.

Så vad är hemligheten? Inger Mattson, Miljöstrateg på Solna stad, berättar att kommunen arbetar mot målet att som organisation vara klimatneutral till 2035 och som geografiskt område klimatneutral till 2045.

– Det är en jättestor utmaning för oss. Och eftersom trafiken står för vår absolut största klimatpåverkan, innebär det att vi behöver lägga mycket fokus där, säger hon.

Vidare berättar Inger Mattson att Solna har bra förutsättningar för att minska resandet med bil. Det bor omkring 85 000 människor i kommunen, vilket är ungefär lika många som arbetar där.

– En stor del av minskningen handlar om att vi har företag i Solna där människor kan jobba hemifrån. Det är stora arbetsgivare, och jobb som inte kräver att man behöver vara på plats. Så det har betytt mycket, förklarar hon.

Men det är långt ifrån det enda som gjort att bilåkandet minskat. Evans Odhiambo har sedan ungefär fem år tillbaka arbetat som trafikplanerare i kommunen. Han berättar att en viktig milstolpe var 2021 då kommunstyrelsen beslutade om en ny trafikplan, som sedan dess har legat till grund för planeringen av nya utbyggnadsområden.

 – Vi jobbar väldigt strategiskt. När vi exempelvis bygger nya kontor och bostäder gör vi det nära kollektivtrafiken. Så allt vi gör handlar om att minska bilåkandet. Vi vill att Solna ska vara en 15-minutersstad, att allt som behövs ska gå att komma åt på en kvart, säger han.

Fakta

5 åtgärder som gjort Solna Sverigebäst på hållbar mobilitet

  1. Hållbara färdmedel, cykel – Staden satsar stort på att förenkla cykelpendling genom riktade investeringsmedel till förbättrad cykelinfrastruktur. På driftsidan åtgärder såsom sopsaltning vidtagits för att underlätta vintercykling.
  2. Hållbara färdmedel, kollektivtrafik – Solna har redan idag ett mycket bra kollektivtrafikläge men staden är ändå bidragande till fortsatt utveckling av kollektivtrafiken genom deltagande i Stockholms- och Sverigeförhandlingen för utbyggd tunnelbana, involverad i Mälarbanans utbyggnad samt har tillskapat och planerar för körfält för kollektivtrafik på de större vägarna. 
  3. Stadsbyggnadsperspektivet – Fokuset i planläggningen ligger på urbant byggande. En stad med blandade funktioner eftersträvas vilket ger god grund för kommersiell och offentlig service inom korta avstånd vilket gynnar hållbara transporter.
  4. Parkering – Solna har länge fört en aktiv parkeringspolitik. All parkering i staden är avgiftsbelagd. Dygnet runt. Året runt.
  5. Utbyggnad av laddinfrastruktur i stadsmiljö – Genom framsynt upphandling av tjänstekoncessionsavtal har staden kunnat bygga ut laddinfrastruktur på allmän plats.

Utbyggnad av laddinfrastruktur för att få fler att välja elbil är ytterligare en åtgärd som kommunen satsar på, samt utvecklingen av cykelinfrastruktur.

– Vi jobbar mot målet att t20 procent av resorna ska göras med cykel till 2030. Det gör vi genom att bygga fler cykelvägar, höja standarden på de vi har, bygga parkeringsplatser, installera pumpstationer och satsa på kommunikation och marknadsföring ut till invånarna, säger Evans Odhiambo.

En sista åtgärd som Evans Odhiambo nämner, och som han menar gjort stor skillnad, är införandet av avgiftsbelagd parkering.

– Det är en väldigt viktig del. All parkering i kommunen är avgiftsbelagd både dag och natt. Det har bidragit väldigt mycket. När det blir dyrt att parkera, väljer färre att köra bil, förklarar Evans Odhiambo.

Vad betyder det att prisas som Sverigebäst på hållbar mobilitet?

– Det känns väldigt häftigt. Det visar att vi är på rätt väg, och att alla satsningar som vi gör här i Solna börjar ge resultat, avslutar Evans Odhiambo.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.