Många europeiska länder har infört miljözoner i större städer för att begränsa utsläppen från den tunga lastbilstrafiken. I Sverige finns det sådana zoner i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Helsingborg och Lund.
På måndagen överlämnade Transportstyrelsen en utredning till regeringen, som föreslår två nya typer av miljözoner för att förbättra luftkvaliteten i tätorter. I första hand handlar det om att minska halterna av luftföroreningar som kvävedioxid, en giftig gas som irriterar luftvägarna och kan orsaka skador på lungorna.
Miljözon klass 2 omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Miljözon klass 3 omfattar personbilar, motorcyklar, klass I-mopeder, lätta och tunga lastbilar och bussar. De ska alla uppfylla kraven för Euro 5 eller 6.
Utsläppen ökar
IVL Svenska Miljöinstitutet har genom mätningar kunnat konstatera att halterna av kvävedioxider inte minskat de senaste åren. En av orsakerna till detta är det ökade antalet dieselbilar med höga utsläpp av kvävedioxid i verklig körning.
– För att göra riktig miljönytta behöver förslaget med miljözoner därför vässas, säger Anders Roth, mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Kommunerna kommer även i fortsättningen reglera var och när bestämmelserna om miljözoner ska gälla. Transportstyrelsen föreslår också att polisen ska övervaka att bestämmelserna efterlevs.
Nya vägmärken ska bidra till kännedom om reglerna.