nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Ökningen är kraftig jämfört med 2016. Då var 73 procent av fordonsgasen biogas, medan man år 2017 nådde hela 86 procent. FOTO: Shutterstock

Sverige kan få miljözoner även för personbilar

I dag finns förbud mot tunga fordon i så kallade miljözoner. Transportstyrelsen föreslår nu begränsningar även för personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar.

  • Annons 1

Många europeiska länder har infört miljözoner i större städer för att begränsa utsläppen från den tunga lastbilstrafiken. I Sverige finns det sådana zoner i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Helsingborg och Lund.

På måndagen överlämnade Transportstyrelsen en utredning till regeringen, som föreslår två nya typer av miljözoner för att förbättra luftkvaliteten i tätorter. I första hand handlar det om att minska halterna av luftföroreningar som kvävedioxid, en giftig gas som irriterar luftvägarna och kan orsaka skador på lungorna.

Miljözon klass 2 omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Miljözon klass 3 omfattar personbilar, motorcyklar, klass I-mopeder, lätta och tunga lastbilar och bussar. De ska alla uppfylla kraven för Euro 5 eller 6.

Utsläppen ökar

IVL Svenska Miljöinstitutet har genom mätningar kunnat konstatera att halterna av kvävedioxider inte minskat de senaste åren. En av orsakerna till detta är det ökade antalet dieselbilar med höga utsläpp av kvävedioxid i verklig körning. 

– För att göra riktig miljönytta behöver förslaget med miljözoner därför vässas, säger Anders Roth, mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet. 

Kommunerna kommer även i fortsättningen reglera var och när bestämmelserna om miljözoner ska gälla. Transportstyrelsen föreslår också att polisen ska övervaka att bestämmelserna efterlevs.

Nya vägmärken ska bidra till kännedom om reglerna.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.