På Kornhallsleden mellan Göteborg och Kungälv görs cirka 24 000 färjeturer per år. Tack vare inkoppling av eldrift genom kabel kommer färjetrafiken att kraftigt minska sin miljöpåverkan i form av utsläpp av koldioxid, kväve och buller.
Alternativ ger hållbarhet
– Det är främst genom att hitta alternativ till fossila bränslen som färjetrafiken kan bidra till långsiktig hållbarhet. När det gäller linfärjor kan eldrift vara ett utmärkt alternativ. För frigående färjor, som till exempel på Hönöleden, handlar det om andra bränslen, som metanol eller HVO biodiesel, säger Peter Peterberg, miljösamordnare i Färjerederiet.
Prövad teknik
Miljötekniken är utvecklad av Trafikverkets färjerederi och har prövats på tre leder med lägre trafikintensitet, bland annat på linfärjan i Hamburgsund i Tanums kommun.
Under de två första åren med eldriven lindrift minskade koldioxidutsläppen med 107 ton per år. Eftersom Kornhallsleden har en mer omfattande trafik kommer minskningen att bli ännu större där.