nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Sveriges mest trafikerade linfärja blir eldriven. FOTO: Kasper Dudzik

Göteborg får Sveriges mest miljövänliga linfärja

Sveriges mest trafikerade linfärjeled går mellan Göteborg och Kungälv. Den trafikeras av 730 000 bilar på ett år. Nu överger färjan fossila bränslen och blir eldriven.

  • Annons 1

På Kornhallsleden mellan Göteborg och Kungälv görs cirka 24 000 färjeturer per år. Tack vare inkoppling av eldrift genom kabel kommer färjetrafiken att kraftigt minska sin miljöpåverkan i form av utsläpp av koldioxid, kväve och buller.

Alternativ ger hållbarhet

– Det är främst genom att hitta alternativ till fossila bränslen som färjetrafiken kan bidra till långsiktig hållbarhet. När det gäller linfärjor kan eldrift vara ett utmärkt alternativ. För frigående färjor, som till exempel på Hönöleden, handlar det om andra bränslen, som metanol eller HVO biodiesel, säger Peter Peterberg, miljösamordnare i Färjerederiet.

Prövad teknik

Miljötekniken är utvecklad av Trafikverkets färjerederi och har prövats på tre leder med lägre trafikintensitet, bland annat på linfärjan i Hamburgsund i Tanums kommun.

Under de två första åren med eldriven lindrift minskade koldioxidutsläppen med 107 ton per år. Eftersom Kornhallsleden har en mer omfattande trafik kommer minskningen att bli ännu större där.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Branschjättar samlade för att uppnå klimatmålen

Idag överlämnade nio svenska branscher sina färdplaner för ett fossilfritt Sverige till regeringen på Rosenbad. Närings- och innovationsminister Mikael Damberg och klimatminister och vice statsminister Isabella Lövin tog emot planerna för hur klimatmålen ska uppnås till år 2045.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny forskning: Värmeböljor i hela Europa väntas öka

Extremt kalla vintrar, värmeböljor och torka på sommaren blev konsekvenserna för 12 000 år sedan då Golfströmmen försvagades markant. I princip skulle en liknande situation kunna inträffa i dag, enligt en ny studie som publicerats i Nature Communication.