Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Södertälje får Nordens första trådlösa elbuss

Forskning Nordens första elhybridbuss med trådlös laddning börjar trafikera en busslinje i Södertälje efter årsskiftet. Den laddas trådlöst på bara sju minuter och kan köra tio kilometer utan utsläpp.

Södertälje får Nordens första trådlösa elbuss
SL

Storstockholms Lokaltrafik, SL, ska testa ny laddteknik för en elhybridbuss i linjetrafik. Lokaltrafiken samarbetar med lastbils- och busstillverkaren Scania, energijätten Vattenfall, Kungliga tekniska högskolan, KTH, och Södertälje kommun. Projektet delfinansieras av Energimyndigheten.

Med den nya tekniken kan en vanlig buss laddas trådlöst på bara sju minuter. Från och med årsskiftet ska hybridbussen provköras i stadstrafik på linje 755 i Södertälje.

Busstrafik som drivs med el ger minskade utsläpp, mindre energiförbrukning och mindre buller i vår trafikmiljö. För att den ska bli långsiktigt hållbar krävs att den också är kostnadseffektiv.

Hinderprövning

Därför har KTH:s, forskare tittat på om det är försvarbart att använda trådlös, så kallad induktiv laddning för bussar i linjetrafik och om det finns något som hindrar att näringsliv och operatörer börjar använda den nya tekniken.

Maria Xylia, forskarstuderande vid KTH, har skapat en modell som identifierar de busslinjer som är kostnads- och energilönsamma för eldrivna fordon. Modellen kan appliceras på vilken stad som helst men Maria Xylia har fokuserat på Stockholm.

Passar inte alltid

– Det är inte realistiskt att elektrifiera samtliga busslinjer i Stockholm. Vi behöver istället främja synergier mellan olika tekniker och bränslen, som biodiesel och elektricitet, och använda det drivmedel som passa bäst i varje given situation, säger hon.

Trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting har gjort en analys som visar att eldriven busstrafik kan bidra till att landstingets miljömål uppnås. Det gäller framför allt lägre energianvändning, ökad popularitet och potential att minska driftskostnaderna på lång sikt.

 

Fakta

Så funkar det

Bussens batterier kommer att laddas i depån på nätterna och trådlöst på ändhållplatsen vid Tom Tits experiment.

Där finns en laddningsstation nedgrävd i marken och bussen har en mottagare monterad under golvet.

Energin lagras i batterier på bussens tak.

Efter 7 minuters trådlös snabbladdning kan bussen köra hela sin runda på tio kilometer, på förnybar el.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.