Stefan Andersson ny generalsekreterare på Gröna Mobilister

Karriär Gröna bilister byter namn till Gröna Mobilister, och anställer en generalsekreterare. Miljö & Utveckling har ställt fem frågor till Stefan Andersson.

Stefan Andersson ny generalsekreterare på Gröna Mobilister
Stefan Andersson är ny generalsekreterare på Gröna Mobilister.

Gröna Mobilister växlar upp. Organisationen har anställt en generalsekreterare, och lanserat ny sajt. Ny generalsekreterare blir Stefan Andersson, som närmast kommer från Bauer Media.

Grattis till nya uppdraget!

– Tack!

Berätta, vem är Stefan Andersson?

– Jag bor i Stockholm men född och uppvuxen i Finspång i Östergötland, och är civilekonom med 20 år i mediebranschen bakom mig. Jag har ett intresse för hållbarhetsfrågor som parat med ett bilintresse (som jag fick med mig under uppväxten i Finspång) har gjort att jag på senare år har intresserat mig för hur man kan transportera sig så hållbart som möjligt. Grön mobilism helt enkelt!

Vad har du gjort tidigare?

– Jag kommer närmast från ett jobb som stabsansvarig på Sveriges största bolag för radio och podcasts som heter Bauer Media. Min roll innebar att jag jobbade med strategier, public affairs, med mera.

Vad ligger överst på ditt skrivbord just idag?

– Idag har jag jobbat med att sprida budskapet att Gröna Bilister nu byter namn till Gröna Mobilister och lanseringen av vår nya webbplats. Sen håller vi på att jobba med ett remissvar och planerar arrangemang kring konferensen Mobilitet och beteende samt utmärkelsen Miljöbästa bil.

Vilket fordon väljer du själv?

– Jag cyklar och kör elbil.

Vilka hållbarhetsfrågor vill du lyfta som generalsekreterare?

– Gröna Mobilister är Sveriges enda konsumentinriktade mobilitetsförening. Nu när vi är i början av ett skifte från fossila bränslen till elektrifiering har vi en viktig roll att spela i att stötta konsumenter hur de ska navigera vad gäller val av fordon, laddlösningar, delningstjänster, med mera. Samt att arbeta för att det ska finnas så goda förutsättningar som möjligt för konsumenterna att transportera sig på ett hållbart sätt.

– Det kan handla om såväl laddinfrastruktur i glesbygd som sopsaltade cykelbanor i städerna, säger Stefan Andersson.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.