Smartare samarbeten krävs för trög elbilsmarknad

Elbilarna har inte blivit den succé som politiker och tillverkare hoppats på. En energiexpert föreslår smartare samarbeten för att öka intresset bland konsumenterna.

Det har gått trögt för elbilsförsäljningen och den är lägre än politiker och biltillverkare hoppats på. Andelen elbilar som säljs är under 1 procent av det totala antalet sålda fordon, skriver New York Times.

För att uppmuntra fler att köra elbil utvecklar Nederländerna ett snabbväxande nätverk av laddningsstationer i städer och längs motorvägar. I Amsterdam parkerar och laddar elbilisten sitt fordon gratis och åtnjuter även skattelättnader. Laddningsstationer kantar numera vägarna och antalet elbilar ökade åttafaldigt ifjol.

Peder Jensen, transportexpert på European Environment Agency säger till New York Times att det verkar som att elbilsindustrin misslyckats med att övertyga konsumenterna.

Han spår också att investerare kan komma att dra sig ur om inte industrin kan vända utvecklingen. Den stora utmaningen för aktörerna är att skapa samarbeten så att bilisten kan använda sin bil överallt utan att behöva oroa sig för var hen ska fylla på med energi.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.