Resultaten kommer från företagskonsulten Vismas Affärsbarometer, som bygger på en enkät bland 1 400 små och medelstora svenska företag. Miljömedvetandet har minskat med tre procentenheter, jämfört med vårens undersökning.
– Den brutna trenden överraskar verkligen, eftersom miljöhänsynen ökat stadigt i våra tidigare undersökningar. Små och medelstora företags miljömedvetenhet är viktig och de har stor miljöpåverkan eftersom de utgör 99 procent av Sveriges alla företag, säger Henrik Salwén, vd på Visma Advantage.
Miljöhänsyn hamnar även sist när småföretagarna rangordnar vilka kriterier som är viktigast vid företagets inköp. Fler än fyra av tio småföretagare menar att lägre pris skulle öka deras miljöhänsyn. Det visar att miljöhänsyn fortfarande är en prisfråga, enligt Henrik Salwén.
– Trots att vi har sett en prisutjämning mellan miljöanpassade produkter och övrigt sortiment inom många branscher finns det marknadsandelar att ta för leverantörer som kan pressa priset på miljöprodukter ytterligare, säger han.
Endast 22 procent av de tillfrågade företagen har en nedskriven miljöpolicy med tydliga miljömål, enligt undersökningen.