Småföretagen minskar sin miljöhänsyn

Hållbar utveckling Knappt hälften av Sveriges småföretagare tar hänsyn till miljön när de gör inköp till företaget. Det innebär ett trendbrott – efter flera år av ökande miljömedvetenhet.

Småföretagen minskar sin miljöhänsyn
Visma

Resultaten kommer från företagskonsulten Vismas Affärsbarometer, som bygger på en enkät bland 1 400 små och medelstora svenska företag. Miljömedvetandet har minskat med tre procentenheter, jämfört med vårens undersökning.

– Den brutna trenden överraskar verkligen, eftersom miljöhänsynen ökat stadigt i våra tidigare undersökningar. Små och medelstora företags miljömedvetenhet är viktig och de har stor miljöpåverkan eftersom de utgör 99 procent av Sveriges alla företag, säger Henrik Salwén, vd på Visma Advantage.

Miljöhänsyn hamnar även sist när småföretagarna rangordnar vilka kriterier som är viktigast vid företagets inköp. Fler än fyra av tio småföretagare menar att lägre pris skulle öka deras miljöhänsyn. Det visar att miljöhänsyn fortfarande är en prisfråga, enligt Henrik Salwén.

– Trots att vi har sett en prisutjämning mellan miljöanpassade produkter och övrigt sortiment inom många branscher finns det marknadsandelar att ta för leverantörer som kan pressa priset på miljöprodukter ytterligare, säger han.

Endast 22 procent av de tillfrågade företagen har en nedskriven miljöpolicy med tydliga miljömål, enligt undersökningen.

 

Fakta

Småföretagens önskelista

1. Priset på miljöprodukter var lägre (42 procent)

2. Det fanns ett bredare utbud av miljöanpassade produkter (13 procent)

3. Det vore enklare att förstå vilka produkter som är miljövänliga (13 procent)

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter