Så vill e-handelsjätten få fler att reparera

Cirkulär Ekonomi Svenskar fortsätter med slit och släng i stället för att reparera sina produkter. Därför startar e-handelsföretaget Amazon nu en ny butik som ska göra det enklare att laga och förlänga livet på sina saker.

Så vill e-handelsjätten få fler att reparera
Foto: Adobe Stock

E-handelsjätten Amazon startar nu en ny butik som ska hjälpa människor att reparera sina saker. Butiken innehåller guider, reparationsverktyg och reservdelar. Här hittar du saker som klädreparationslappar, reparationsverktyg för golv och möbler, mattfläcksborttagare och mycket annat.

Butikskonceptet startade av av den svenska porduktutvecklaren Philip Brodd på Amazons kontor i Stockholm. Nu har sprider sig initiativet i Amazon-koncernen och liknande butiker har nu öppnat både i Mexiko och Australien.

– Slitage är normalt, men att slänga nästan fungerande saker borde inte vara det. Idén till Hemmafix-butiken föddes när jag själv var på jakt efter något att laga mina utslitna skor med, och insåg hur Amazons stora utbud av reparationskit kan hjälpa fler förlänga livslängden på sina prylar. Jag är så glad att butiken kan erbjuda både kunskap och verktyg för att hjälpa folk laga det de redan har, säger Philip Brodd i en kommentar.

I samband med lanseringen av butiken har Amazon låtit Yougov göra en undersökning som visar att bara var fjärde svensk väljer att regelbundet reparera sina saker i stället för att köpa nytt. Den vanligaste orsaken till att svenskarna inte reparerar sina saker är att man inte vet hur man gör, 57 procent, och att de saknar rätt verktyg, 43 procent.

Det som svenskarna oftast reparerar är kläder, 57 procent. Det som oftast slängs i stället för att repareras är skor och hemelektronik.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste