Så väljer du rätt sociala medier-kanal för dina cirkulära tjänster

Kommunikation Snapchat, Tiktok eller Facebook? För att nå rätt kunder för dina cirkulära tjänster gäller det att du rikta in dig på rätt sociala medier-kanal. En ny undersökning kan vara en hjälp på vägen.

Så väljer du rätt sociala medier-kanal för dina cirkulära tjänster
Foto: Adobe Stock.

Enligt undersökningen, som det norska logistikföretaget Wanda står bakom, överväger användare av olika sociala medier-plattformar olika hållbarhetsalternativ. I undersökningen har 1011 svenskar svarat på frågor om sina konsumtionsbeteenden för cirkulära tjänster på sociala medier.

Här är resultaten:

Sälja begagnat

Cirkulära bolag som säljer begagnade varor vinner på att rikta in sig på Snapchat och Tiktok, där 70 respektive 68 procent uppger att de funderat över att sälja begagnat. Även användare av Facebook, LinkedIn och Instagram var benägna att sälja begagnat.

Reparera trasiga föremål

Riktar ditt bolag in sig på att reparera trasiga föremål bör du rikta in dig på Tumblr, Youtube och Snapchat. Bland personer mellan 40-49 år överväger 44 procent detta alternativ, och millennials är inte långt efter.

Hyra i stället för att köpa

Bland yngre användare är det populärt att hyra i stället för att köpa. 21 procent av användare mellan 18 och 29 år har övervägt detta. Då är Pinterest och Tubmler rätt plattformar att fokusera på.

Förhandla avtal

Att förhandla avtal för tjänster som ränta, el och mobil är populärt bland användare av LinkedIn, BeReal och Tumblr. Bland LinkedIn-användare uppger 46 procent att de överväger den typen av åtgärder.

Minska konsumtionen

Att minska konsumtionen är utbredd bland alla åldergrupper och användare av sociala medier. 75 procent uppger att de övervägt att minska sin konsumtion för att förbättra sin privatekonomi.

– Vi ser en växande medvetenhet bland konsumenter om betydelsen av att fokusera på hållbara alternativ för att förbättra den ekonomiska situationen, säger Ida Barth Thomassen General Manager på Nordics Wanda i en kommentar.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.