Idag lämnar Kneg över sin rapport till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd vid Lastbilsmässan i Jönköping. Resultatet är det starkaste hittills för samarbetsorganisationen där företag, myndigheter och universitet ingår. Under 2011 lyckades aktörerna i Kneg minska utsläppen av koldioxid med 244 000 ton. Fjolårets trend för svenska godstransporter i stort går dock åt andra hållet; totalt ökade koldioxidutsläppen med 70 000 ton. Detta beror på att besparingar från bränslesnålare fordon äts upp av större transportefterfrågan.
En utmaning
I rapporten har Kneg identiferat några konkreta åtgärder som visar hur målet om en halvering av klimatpåverkan från en typisk svensk godstransport ska nås till 2020. Bland åtgärderna finns samdistribution, förnybara bränslen, effektivare motorer och minskat luft- och rullmotstånd.
Nu siktar Kneg på att minska utsläppen med ungefär en fjärdel varje år, för att utsläppen ska fortsätta nedåt på samma sätt som de gjort under 2011.
– Det är en utmaning, men kraften i frivilliga initiativ byggda på gemensamt formulerade visioner och hög grad av ömsesidigt förtroende underskattas, säger Lars Mårtensson.
Fakta
Några Kneg-samarbeten
• Bime trucks: flytande metan och metandieselteknik i lastbilar. Med flytande biometan som bränsle (75 procent biometan och 25 procent diesel) kan koldioxidutsläpp minska med 70 procent i jämförelse med traditionell dieselmotor.
• Clean trucks: etablering av mackar för förnybart lastbilsbränsle och test av nya miljölastbilar. Projektet har under 2010 och 2011 minskat utsläpp av koldioxid med 455 ton.
• En Trave Till (Ett-projektet): utveckling och test av längre och tyngre fordonskombinationer. Ett-ekipaget visar möjliga utsläppminskningar av koldioxid mellan 20 och 25 procent per tonkilometer.
• Evolution Diesel: införande av miljöanpassat drivmedel för befintlig fordonspark. Ur ett livscykelperspektiv minskar ACP Evolution Diesel koldioxidutsläpp med 25 procent.
Källa: Kneg