I en ny studie konstateras att konsumenter världen över prioriterar skogars välmående när de väljer att handla hållbart. Studien, som uppges vara en av de största i sitt slag, fokuserade på att undersöka konsumenternas inställning till skogar och deras preferenser vid köpbeslut.
I studien uppger hela 71 procent av konsumenterna att de medvetet väljer produkter som inte orsakar skada på växter och djur. Dessutom förväntar sig 66 procent av respondenterna att företag säkerställer att trä- och pappersprodukter samt förpackningar inte bidrar till avskogning.
Förväntar sig tredjepartscertifiering
En annan slutsats från studien är att 64 procent av de tillfrågade konsumenterna förväntar sig att information om produkternas hållbarhet ska vara certifierad av en oberoende part. Ytterligare 63 procent av respondenterna hävdar att de försöker köpa produkter som förpackats med förnybara material som papper i stället för plast.
Studien är genomförd av Ipsos på uppdrag av certifieringsorganet Forest Stewardshop Council, FSC. Totalt intervjuades 26 800 konsumenter i 33 länder.