Staples, som bland annat levererar förbrukningsmaterial, kontorsartiklar och skolprodukter, har en helhetssyn som innebär att hållbarhetsarbete integreras med ledningssystemstandarder.
Så arbetar Staples med Iso 26000
Hållbarhet i praktiken
Genom att arbeta enligt Iso 26000 har Staples skaffat en ram för hållbarhetsarbetet som efterfrågas alltmer. Det var ett naturligt steg för en organisation som i många år har arbetat med Iso 9001 och Iso 14001, och som har många kommuner som kunder.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material

– Kvalitet, miljö och hållbarhet hör ju ihop. Vi har haft miljöhänsyn som värdegrund i många, många år och var först i vår bransch med att certifiera oss mot miljöledningsstandarden Iso 14001, berättar Johanna Jigmo-Linde, som bär titeln Head of CR & Quality Nordic Region.
Hon är alltså chef för både hållbarhet och kvalitet – CR ska utläsas Corporate Responsibility, och sitter i ledningsgruppen.
Iso 26000 innebär fördjupning
Företaget hängde på låset när Iso 14001 kom 1996, och certifierades redan 1997. Ytterligare ett år senare togs nästa steg, då företaget certifierades mot kvalitetsledningsstandarden Iso 9001. Detta har skapat en grundläggande struktur.
– När jag började jobba här 2010 hade man börjat titta på den vägledande hållbarhetsstandarden Iso 26000, som innebär en fördjupning och möjlighet till att själv göra en konkret avstämning av hållbarhetsarbetet, berättar Johanna Jigmo-Linde.
Iso 26000 vägleder egen avstämning
Helhetstänkandet ledde till att Staples tog ett samlat grepp om de olika standarderna 2015. Det året uppdaterades både Iso 9001 och Iso 14001. I samband med detta gjordes även en egendeklaration enligt vägledningen i Iso 26000, som sedan verifierades av en tredje part.
– Att göra egendeklarationen enligt Iso 26000 blev enklare på grund av uppdateringarna av Iso 14001 och Iso 9001. Om man inte har 9001 eller 14001 är det ett väldigt stort steg att gå till 26000, och även om man har detta på plats är arbetet omfattande. Det är 77 frågor som ska besvaras på djupet varje år.
Revisorerna ringer många samtal
Finns det en uppförandekod i företaget ska den till exempel genomlysas i flera nivåer. Det handlar om hur koden omvandlas till kundkrav, hur dessa implementeras och hur det slår igenom hos kunder respektive leverantörer, med mera.
– Revisorerna ringer många samtal till personer i vår intressentsfär, för att stämma av hur vi agerar, berättar Johanna Jigmo-Linde.
”Allt fler efterfrågar Iso 26000”
Hon beskriver det som att Iso 9001 ger förståelse för processer och kvalitetsbrister, medan Iso 26000 förutsätter att du kan dina processer. Iso 9004 används också i företaget, men är inte i fokus för hållbarhetsarbetet.
Att kunna verifiera sitt hållbarhetsarbete är viktigt för Staples, som bland annat har nästan alla svenska kommuner som kunder. Det blir alltmer centralt att kunna påvisa att allt går rätt och riktigt till. Fler kunder efterfrågar också Iso 26000 vid upphandlingar, även om den utvecklingen inte riktigt har tagit fart än, enligt Johanna Jigmo-Linde.
Vill driva mot ökad hållbarhet
– Vi arbetar själva aktivt med att driva på i hållbar riktning, bland annat genom att försöka påverka kundernas köpbeteenden – större, samlade inköp ger mindre klimatpåverkan än många, spridda – och val av hållbarare produktalternativ.
– De som förbättras belönar vi genom att planera träd, inom vårt Easy on the Planet-program. Leverantörerna för vi också en dialog med angående deras material, produktionsmetoder och liknande, säger hon.