Förra året började Martin & Servera, som säljer restaurangprodukter till bland annat skolor, restauranger och sjukhus runt om i landet, poängsätta sina livsmedelsprodukter utifrån deras klimatpåverkan.
Restauranggrossist delar information om CO2e per produkt: ”Stor hjälp”
Miljömärkning Restauranggrossisten Martin & Servera tar ytterligare ett steg mot att öka transparensen om sina livsmedelsprodukters klimatpåverkan. Sedan tidigare har de en klimatpoäng som visar hur klimatsmart en produkt är jämfört med en annan. Nu lägger de till information om mängden koldioxidekvivalenter per produkt i sin e-handel.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Nu väljer företaget att öka transparensen ytterligare genom att addera mängden koldioxidekvivalenter per kilogram produkt i sin e-handel. Klimattalet är framtaget av Martin & Servera i samarbete med Consupedia, som är en av världens största databaser för hållbarhetsinformation om livsmedel. Det baseras på forskningsinstitutet Rise klimatdatabas för livsmedel.
– Det här är till stor hjälp för våra kunder. Med information om en produkts klimatavtryck i koldioxidekvivalenter kan de klimatberäkna en rätt eller en meny och på så sätt göra informationen tillgänglig även för restauranggästen, säger Irene Waldemarson, vd för Martin & Servera Restauranghandel i ett pressmeddelande.
Klimatpoängen, som alltså funnits sedan tidigare, bygger på en jämförelse av alla livsmedelsprodukter som finns i Consupedias databas. Produkterna värderas sedan efter hur klimatsmarta de här. När nu koldioxidekvivalenter adderas får produkten ett mer exakt klimattal. Även produktens förpackning ingår i informationen om produktens klimatpåverkan i koldioxidekvivalenter, vilket det inte gjorde tidigare.
– Tillsammans driver vi utvecklingen mot ett hållbart livsmedelssystem, ett inköp i taget. Jag hoppas verkligen att fler följer Martin & Serveras exempel och bidrar till en mer hållbar värld, säger Consupedias grundare Roberto Rufo Gonzalez i ett pressmeddelande.