Flygskatten infördes av förra regeringen 2018. Den betalas av flygbolagen och har gett skatteintäkter till Sverige på omkring 1,8 miljarder kronor per år.
Regeringen och SD skrotar flygskatten
Klimat
Regeringen och Sverigedemokraterna avskaffar flygskatten. Beskedet hyllas av flygbranschen och toksågas av miljörörelsen.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Under en pressträff i veckan meddelade regeringen och Sverigedemokraterna att flygskatten avskaffas från och med den 1 juli 2025. Enligt regeringens beräkningar innebär det att en resa inom Sverige kommer att bli ungefär 82 kronor lägre per passagerare, inom Europa 77 kronor billigare och till USA omkring 325 kronor billigare.
Linda Lindberg, gruppledare för Sverigedemokraterna, sade under pressträffen att flygskatten inte har en direkt koppling till de utsläpp som flyget orsakar. På en följdfråga om utsläppen svarade hon att förhoppningen är att den slopade flygskatten ska leda till ökat flygande.
– Då är det såklart att det kommer att påverka miljön och klimatutsläppen på det viset. Men det är någonting som vi får titta på lite längre fram, sade hon.
Världsnaturfonden WWF är kritiska till den slopade flygskatten.
– Regeringen slopar flygskatten och förväntar sig att både flygtrafiken och utsläppen ökar som en följd. Ännu en gång tar regeringen bort ett styrmedel som begränsar utsläppen utan att ersätta det med något annat, säger David Mjureke, klimatexpert på WWF Sverige i en kommentar.
Enligt regeringen omfattas flygets utsläpp omfattas av EU:s utsläppshandelssystem. Att ta bort flygskatten menar de handlar om att ha en mer sammankopplat klimatpolitik med andra EU-länder. WWF menar att det inte stämmer för de flyglinjer som medför störst klimatpåverkan.
– Flygningar till och från Sverige som startar respektive landar utanför EU omfattas nämligen inte av EU:s utsläppshandelssystem. Elflyg kommer inte att minska utsläppen på årtionden, kommenterar David Mjureke.
Flygbolaget Norwegian är däremot nöjda, och menar att flygskatten är en skatt på resor och inte på utsläpp, samt att den har snedvridit konkurrensen inom flyget som verkar på en internationell marknad.