Beskedet om den avslutade relationen mellan Systembolaget och den klassiska systemetpåsen kom i slutet av förra sommaren. ”Vår relation har blivit ohållbar” meddelade bolaget på sociala medier. Att Systembolaget under 2020 producerade plastpåsar vars sammanlagda koldioxidutsläpp motsvarade 112 varv runt jorden var droppen som fick bägaren att rinna över. ”Det här är en av orsakerna till att vi gör slut med plastpåsen efter 56 år”, skrev bolaget.
Efter Systembolagets uppbrott med plastpåsen – här är 5 viktigaste lärdomarna
Plast Det har gått ett år sedan Systembolaget meddelade att de slutar sälja plastpåsar i butik. För Miljö & Utveckling berättar nu Anna Fellenius, kategorichef med ansvar för bärkassar, om erfarenheter de tagit med sig från resan.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Det har nu gått drygt ett år sedan nyheten om uppbrottet, och plastpåsen har bytts ut mot papperskassar. Flera har redan följt i samma fotspår och andra är i startgroparna att fasa ut sina plastpåsar.
Beslutet om att göra slag i saken och en gång för alla fasa ut plastpåsen fattades av Systembolagets ledning i oktober 2022. Men arbetet med att göra utfasningen så smidig som möjlig började ännu längre tillbaka. Det berättar Anna Fellenius, kategorichef på Systembolaget med ansvar för bärkassar.
– Vi har arbetat länge, på olika plan, med att minska försäljningen av plastpåsar i butik. Bakgrunden är delvis EU:s direktiv om att minska kundernas förbrukning av plastpåsar. Men det handlar också om att minska utsläpp, minska plastanvändningen och risken för att plastpåsen hamnar i naturen, vilket självklart är väldigt viktigt för oss, säger hon.
Under 2020 sålde Systembolaget cirka 50 miljoner plastpåsar. 2022 låg försäljningen på 28,5 miljoner plastpåsar. Anna Fellenius lyfter plastpåseskatten, som infördes i maj 2020, som en bidragande orsak till att följsäljningen minskat.
– Tack vare den började vi ta mer betalt för våra plastpåsar. Men vi började också med andra åtgärder för att minska försäljningen. Dels har vi arbetat med plastpåse bakom disk, så att kunden fick fråga om dem. Dels har vi uppmanat kunderna att ta med bärkasse hemifrån eller köpa en flergångskasse. Vi erbjuder också alla kunder att bära hem sina varor i återanvända wellpappkartonger som våra produkter levereras i.
När beslutet om att fasa ut plastpåsen var fattat, började nästa stora utmaning – att hitta ett alternativ till plastpåsen. Ett arbete som Anna Fellenius beskriver som det svåraste på hela resan.
– Att ta fram rätt alternativ har tagit lång tid. Det var många olika saker att tänka på. Vi ville ha papperspåsar gjorda av PEFC certifierat svenskt trä, tillverkade med förnybar energi och från ett hållbart skogsbruk som främjar biologisk mångfald. Samtidigt behövde vi bärkassar som klarar våra typer av varor och som ska gå att återanvända och därefter återvinnas som pappersförpackning. Men genom att testa, testa och testa så hittade vi till slut rätt, säger hon.
Ett år efter att Systembolaget gått över från plastpåsen till en papperskasse säger Anna Fellenius att de kan räkna hem både klimat- och miljövinster.
– Att producera en papperskasse ger ungefär hälften så stort klimatavtryck som att producera en plastpåse. 2022 minskade vi utsläppen med ungefär 1 000 koldioxidekvivalenter genom att byta ut plastpåsen till papperskassar. Sedan beror det såklart hur man räknar. Siffran kan variera beroende på hur många påsar man tror ersätts. Men den främsta vinsten är att få bort plasten från naturen, där plastpåse historiskt tyvärr ofta hamnat. Vi vill såklart inte heller att papperskassen hamnar i naturen, men den förmultnar åtminstone, säger hon.
Reaktionerna från kunderna när Systembolaget gick ut med beskedet om sin plastpåse-utfasning var starkare än Anna Fallenius och hennes kollegor hade väntat sig. Men hon säger att de till största del har varit positiva.
– Plastpåsen har funnits i vårt sortiment sedan 1967, vilket kan vara en bidragande orsak till att vi fick så starka reaktioner. Många tyckte att det var positivt och förväntade sig nog att vi skulle bli den första stora aktören som tog det här steget. Sedan har några varit missnöjda med förändringen, och vill ha kvar sin plastpåse när det är blött eller snöar.
Vilka är era största lärdomar från att fasa ut plastpåsen?
– Att allting tar lång tid. Det fungerar inte med någon quick-fix, utan det gäller att testa, testa och åter testa, avslutar Anna Fellenius.
Fakta
Systembolagets 5 viktigaste lärdomar efter uppbrottet med plaspåsen
- TESTA. För Systembolaget krävdes det många tester av den pappersbärkassen som skulle ersätta plastpåsen. Men det krävdes också tester kring hur omställningen skulle gå till och förbereda kommunikation till kund. Genomförande av flera pilotprojekt i några butiker och ta det därifrån. Därefter är det viktigt att hela tiden arbeta med vidareutveckling.
- RISKBEDÖMNING. Identifiera vilka risker som finns och ta fram en tydlig handlingsplan för om någonting skulle hända. Det kan handla om arbetsmiljöfrågor för butiksmedarbetare och information för hur vi ska möta frågor i kundmötet.
- TÄNK IGENOM GENOMFÖRANDET. Fundera över hur utfasningen ska gå till rent praktiskt. Systembolaget beslutade sig exempelvis för att inte bygga om något i butikerna, utan anpassa befintliga kassamöblerna med nya delar för att möjliggöra för den nya bärkassen.
- HÄNDER ÄR VIKTIGT. Säkerställ att alla butiksmedarbetare är medvetna om syftet med omställningen och att de har tid och kan svara på frågor.
- RAPPORTERING OCH UPPFÖLJNING. Se till att följ upp arbetet för att kunna rapportera hur det går för att kunna säkerställa att målen nås.